Inlägg från: JojjeSkrutten |Visa alla inlägg
  • JojjeSkrutten

Islam & räntefria lån?

Jag tror ärligt talat att det är väldigt få muslimer i Sverige som inte tar lån pga ränta. Alla muslimer jag känner har köpt bilar på lån och har konton hos Ellos, IKEA, CSN och SIBA, och där tar man också ränta. Om man ska leva bekvämt i detta landet och lyckas så behöver man ta lån... dvs om man inte sitter på en 3mille som man kan slänga fram när man ska köpa hus.

Meningen med anti-räntan enligt islam,som jag förstått det, är för att man inte ska utnyttja folk som redan har det dåligt och lånar pengar för att klara sig. Men om man har pengar så man klarar sig och vill köpa utöver det man har, så ser jag inte hur man då bryter mot ngt.

• JojjeSkrutten

Al jazair

"Riba (ränta) är inte tillåtet för muslimer under några omständigheter. Det är viktigare att leva "bekvämt" i nästa liv "

Tror du verkligen att ngn orkar läsa alla dem där inläggen? Jag sneglade inte ens på dem. Det är tråkig debattstrategi att bara slänga in en mängd citat när man helt enkelt kan argumentera med hjälp av lite hjärnaktivitet och logik. Nej, jag behöver inte alla dessa "bevis" för att tycka som jag gör ang räntan. Och alla dem citaten förändrar inte det faktum att de flesta muslimerna fullständigt ignorerar det "förbudet", eftersom de också väljer att använda sitt förnuft istället för att slaviskt följa en mängd förbud och påbud som var anpassade till ett liv 1400 år sedan, och "spara sig" till livet efter detta.

Jo, det livet kommer, men vi har även fått en möjlighet att leva det här livet, och det HÄR livet är det som gäller just nu. Att inte leva är också en synd i mina ögon, det är otacksamt mot Gud

Sedan kan det även vara smart att presentera "påbudet" korrekt också, att synden drabbar den som TAR ränta, inte den som lånar...Alltså i det här fallet blir det ju den svenska banken som begår synden, och inte låntagaren. Hur drabbas en muslim av det?

• JojjeSkrutten

OJ, vad förvånad jag blir, Halal, att du läser dessa inlägg in i varje detalj.

"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"

Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv??? Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim? Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen?

"men att framlagga det som om det ar ok med ranta enligt Islam, ar taget utifran luften. Och bor aven papekas att sa ar fallet."

Kanske för dig, men din åsikt är ju inte den enda rätta som finns. Jag uttryckte ganska tydligt att detta var enligt min egen förståelse, men det missade du tydligen, fast du läser så bokstavsenligt...konstigt?

Din försteålse är däremot 110% rätt och sanningsenlig, för det är ju DIN åsikt... tror du att många här (förutom dina kompisar) tycker att dina åsikter är vettiga?

• JojjeSkrutten

Al Jazair

Jag trodde att muslimer trodde på koranen som den absoluta sanningen, inte på utsagor som motsäger den!? Om det inte står i koranen att låntagaren är den som drabbas/begår synden så förstår jag inte hur man gjort den tolkningen.

Men å andra sidan så finns det ju massor av andra saker i hadither som motsäger koranen, men det har ni väl inte ens reflekterat över....svälj allt bara ...det kommer att gå så bra så iaf?

• JojjeSkrutten

42Å

Jag försökte göra en poäng med det där att banken begår synden

• JojjeSkrutten

Bluemountain

Haj Gumman!

• JojjeSkrutten

Halal

Bizarre I tell you, bizarre!!!

• JojjeSkrutten

Aaliyah

Ja, det är så jag har förstått det iaf, men tydligen gäller det alla slags räntor enligt andra muslimer som även läser och tror på hadither. Sen kan man ju fråga sig hur "korrekta" de haditherna är!

• JojjeSkrutten

Ok, jag ger det väl en ny chans då! Men då vill jag köra Halal-stil :

Var i koranen står det att utvecklingen ska stanna vid 600-talets Arabien?

• JojjeSkrutten

Svårt att svara va?

Svar på tråden Islam & räntefria lån?