Inlägg från: Al Jazair |Visa alla inlägg
  • Al Jazair

Islam & räntefria lån?

""""Hmm jag blev lika chockad som vissa här inne av de nyheterna och jag säger bara en sak: Anpassa sig eller fortsätt att hya lgh, lika ska va lika för alla annars blir det omvänd rasism, ska muslimer slippa ränta, ska alla slippa ränta. Punkt slut, vad är det för trams. vi i sverige är så mesiga låter oss köras med. Säger inte att det är muslimernas fel nu , snarare den där "politikern" eller vad det var som kommer med så hel sjuka förslag. """

Tinzi, kan inte hålla med dig mer. Tycker precis som du att ALLA svenskar borde slippa ränta!!! Det är precis som Shaytan skrev ovan ""Japp. Girigheten hittar alltid vägar förbi regler och lagar."""

Banker är de girigaste skurkarna som finns. De är orsaken till att de fattigare blir fattigare och de rika blir rikare.

Nej, för en gångs skull så får man väl hålla men Marx,

"proletärer i alla länder, förenen eder!"

• Al Jazair

Jojje skruttan

Riba (ränta) är inte tillåtet för muslimer under några omständigheter. Det är viktigare att leva "bekvämt" i nästa liv

• Al Jazair

SURAT AL-BAQARA (THE COW)

275.Those who devour usury will not stand except as stand one whom the Evil one by his touch Hath driven to madness. That is because they say: "Trade is like usury," but Allah hath permitted trade and forbidden usury. Those who after receiving direction from their Lord, desist, shall be pardoned for the past; their case is for Allah (to judge); but those who repeat (The offence) are companions of the Fire: They will abide therein (for ever).

276.Allah will deprive usury of all blessing, but will give increase for deeds of charity: For He loveth not creatures ungrateful and wicked.

277.Those who believe, and do deeds of righteousness, and establish regular prayers and regular charity, will have their reward with their Lord: on them shall be no fear, nor shall they grieve.

278.O ye who believe! Fear Allah, and give up what remains of your demand for usury, if ye are indeed believers.

279.If ye do it not, Take notice of war from Allah and His Messenger: But if ye turn back, ye shall have your capital sums: Deal not unjustly, and ye shall not be dealt with unjustly.

280. the debtor is in a difficulty, grant him time Till it is easy for him to repay. But if ye remit it by way of charity, that is best for you if ye only knew.

281.And fear the Day when ye shall be brought back to Allah. Then shall every soul be paid what it earned, and none shall be dealt with unjustly.

• Al Jazair

The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) cursed the devourer of usury, its payer, its scribe, and its two witnesses. And he said that they are equal (in sins).

Narrated by Jaber (Radi Allah Ta'lah Anhu); Muslim transmitted it. Hadith No.2807 of Mishkat Al-Masabih.

The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "Usury has got seventy divisions. The easiest division of them is a man's marrying his mother.

Narrated by Abu Huraira (Radi Allah Ta'lah Anhu); Ibn Majah transmitted it. Hadith No.2826 of Mishkat Al-Masabih.

The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "Though usury increases, its effect indeed turns towards decrease.

Narrated by Ibn Masud (Radi Allah Ta'lah Anhu); Ibn Majah transmitted it. Hadith No.2827 of Mishkat Al-Masabih.

The Messenger of Allah (Sal-allahu-aleihi-wasallam) observed: Avoid the seven noxious things. It was said (by the hearers): What are they, Messenger of Allah? He (the Holy Prophet Sal-allahu-aleihi-wasallam) replied:

Associating anything with Allah,
    magic,
    killing of one whom God has declared inviolate without a just cause,
    consuming the property of an orphan,
    and consuming of usury,
    turning back when the army advances,
    and slandering modest women who are believers, but unwary.

Narrated by Abu Huraira (Radi Allah Ta'lah Anhu); Sahih Muslim transmitted it. Book No. 1 Hadith No.161 of Sahih Muslim.

The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "A Dirham of usury a man devours with knowledge is greater than 36 fornications.

Narrated by Abdullah bin Hanjalah (Radi Allah Ta'lah Anhu); Ahmad and Darqutni transmitted it. Hadith No.2825 of Mishkat Al-Masabih.

The Prophet (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "This night I dreamt that two men came and took me to a Holy land whence we proceeded on till we reached a river of blood, where a man was standing, and on its bank was standing another man with stones in his hands. The man in the middle of the river tried to come out, but the other threw a stone in his mouth and forced him to go back to his original place. So, whenever he tried to come out, the other man would throw a stone in his mouth and force him to go back to his former place. I asked, 'Who is this?' I was told, 'The person in the river was a Riba-eater."

Narrated by Samura bin Jundab (Radi Allah Ta'lah Anhu); Sahih Bukhari transmitted it. Vol 3 Hadith No.298 of Sahih Bukhari.

• Al Jazair

""""Tror du verkligen att ngn orkar läsa alla dem där inläggen? Jag sneglade inte ens på dem. Det är tråkig debattstrategi att bara slänga in en mängd citat när man helt enkelt kan argumentera med hjälp av lite hjärnaktivitet och logik. Nej, jag behöver inte alla dessa "bevis" för att tycka som jag gör ang räntan. Och alla dem citaten förändrar inte det faktum att de flesta muslimerna fullständigt ignorerar det "förbudet", eftersom de också väljer att använda sitt förnuft istället för att slaviskt följa en mängd förbud och påbud som var anpassade till ett liv 1400 år sedan, och "spara sig" till livet efter detta."""

Att du inte har läst Koranen eller ens sneglat på profetens (saw) sunna tvivlar jag inte en sekund över. Anledningen till att jag klistrade in de relevanta verserna i Koranen och hadith är att visa de som är intresserade av vad Islam säger kan ta till sig rätt information. En muslim är en som underkastar sig Allah s vilja så därför är det nödvändigt att veta vad Allah vill att vi ska göra. Om jag var som du så skulle jag rikta hjärnaktiviteten åt detta istället för det kommer att gynna dig mer och därför är mer förnuftigt. Jag förstår inte alls vitsen med att veta vad Jojjeskrutten och hennes polare tycker om ditten och datten då tråden handlar om Islam och räntefria lån? Precis som du säger så är de flesta muslimerna precis som du men det ändrar inte faktumet att ni alla följer era egna lustar och girighet och inte Islam.

An-Nisa vers 27: And Allah would turn to you in mercy; but those who follow vain desires would have you go tremendously astray.

"""Jo, det livet kommer, men vi har även fått en möjlighet att leva det här livet, och det HÄR livet är det som gäller just nu. Att inte leva är också en synd i mina ögon, det är otacksamt mot Gud"""

Det går hur bra som helst att leva utan lån. Det är Allah som försörjer oss och vad jag förstår så råder det precis inte svält i Sverige och därför ingen anledning att utöver det vi har fått olagligt förskaffa oss mer för att tillfredställa fåfänga materiella behov. Om du vill visa tacksamhet mot Gud så är ett förslag att lyda det Han har föreskrivit.

"""Sedan kan det även vara smart att presentera "påbudet" korrekt också, att synden drabbar den som TAR ränta, inte den som lånar...Alltså i det här fallet blir det ju den svenska banken som begår synden, och inte låntagaren. Hur drabbas en muslim av det?"""

Om du hade sneglat på hatith som jag visade dig så hade du sett denna

"""The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) cursed the devourer of usury, its payer, its scribe, and its two witnesses. And he said that they are equal (in sins).

Narrated by Jaber (Radi Allah Ta'lah Anhu); Muslim transmitted it. Hadith No.2807 of Mishkat Al-Masabih.

• Al Jazair

Inlägget ovan är till Jojje skruttan

• Al Jazair

Pppdfas78 (skrev)

''Angående om vi ska leva som profeten mohammad gjorde för 1400 år sen, NEJ , det har aldrig varit meningen!!''

Jag tycker det är ett så trist argumentations teknik mot de som önskar följa Islam såsom vi har blivit instruerade att göra i Koranen och genom Profeten Muhammads (saw) exempel. Självkart kan vi inte ändra i religion med något såpass allvarligt som riba. För att se hur räntor leder till ökande klyfter mellan de fattiga och rika behöver man bara se sig omkring lite. Detta är klart tydligt både på nationell såsom internationell nivå där majoriteten av världens länder sitter fast i fattigdom och beroende situation pga internationella lån.

Ha det sagt betyder inte att vi ska "leva i medeltiden". Självklart ska vi utvecklas till ett bättre samhälle men om vi väljer att utvecklas i en felaktig riktning kommer resultatet att bli katastrofalt. Kort sagt all utveckling är inte god utveckling och genom Koranen och sunna så vet vi vilka medel som är tillåtna och vilka som är förbjudna.

• Al Jazair

The Definition Of Interest

The literal meaning of interest or Al-RIBA as it is used in the Arabic language means to excess or increase. In the Islamic terminology interest means effortless profit or that profit which comes free from compensation or that extra earning obtained that is free of exchange. Hazrat Shah Waliullah Dehlvi a great scholar and leader has given a very concise and precise definition of interest. He says,

"Riba` is a loan with the condition that the borrower will return to the lender more than and better than the quantity borrowed."

• Al Jazair

Menar du det här?

""Det är därför vi har "hadith" , det är därför det utbildas imamer tex i Egypten. det är just därför vi har fåtal imamer som har befogenhet att ändra/ge "order" i en viss fråga. De här har alltid varit ett sätt för muslimer att hänga med utvecklingen. Om gud genom profeten ville att vi skulle leva exakt som 1400 år sen , borde vi skippa alla imamer o böcker som har kommit efter profetens tid, o bara läsa genom koranen o tolka som vi önskar!! """]

Hadith = Hadith (الحديث translit: al-ḥadīth) are traditions relating to the words and deeds of Muhammad. Hadith collections are regarded as important tools for determining the Sunnah, or Muslim way of life, by all traditional schools of jurisprudence. The Arabic plural is aḥādīth (أحاديث). In English academic usage, hadith is often both singular and plural.

En Imam är en som är mer eller mindre lärd i hadith och koranen.

• Al Jazair

Pppdfas78

"""jag kan arabiska , behöver inte ens vara muslim, för att veta vad visa ord betyder!"""

Jaha, vad är det arabiska ordet för ränta som inte är ocker-ränta då?

Vem bestämmer var gränsen går för det som är ocker räntor och vilka räntor som är bra?

Kanske det är helgon-imamerna som du refererar till?

• Al Jazair

I lexikonet som skarvsladden bifogade är förklaringen till ocker följande:

""utnyttjande av en person (i ekonomiska svårigheter) genom att t ex låna ut pengar till oskälig ränta""

medans förklaringen av ordet ränta är:

""avgift som man betalar för att man lånat pengar eller får för att man lånat ut pengar""

Nu undrar jag följande; Vem väljer att betala "avgift som man betalar för att man lånat pengar" om man inte är ekonomisk kapabel till att betala för det man vill ha. Vem vill gladeligen köpa luft? Om man tar betalt för ingenting så är det enligt mig oskäligt.

Om ni inte håller med mig (som jag misstänker att ni inte gör ) så upprepar jag min fråga som ingen har svarat på... Vem bestämmer vilken ränta som är skälig eller oskälig då Koranen och Profetens (saw) hadith mer än tydligt förbjuder all slags ränta?

Vad gäller Pppdfas78 ide att man kan flyga till ett islamiskt land för att se verkligheten med egna ögon. Jag var i ett islamiskt land för ett par månader sedan där jag tex såg människor dricka alkohol, är detta tillåtet i Islam för att detta försigår i just detta islamiska landet? Religiösa utbildade har både jag och Halal flitigt refererat till utan respons om man bortser ifrån "så tycker jag och därför är det så". Enda undantaget skarvsladden som mystiskt refererar till Bernström's not 35 till 30:39? Jag har inte Bernströms, så kan du inte dela med dig om vad som står där annars är det svårt att bemöta.

i övrigt skriver Pppdfas78 :
    ""Tycker man ändå att över en miljard muslimer syndar varje dag, o bara man själv ha fattat vad profeten har för budskap, har jag verkligen inget att tillägga."""

Då undrar jag, tycker du alla muslimer är "syndfria"? Ar du syndfri? Jag kan ju bara tala för mig själv men jag är då sannerligen inte det betyder inte att jag tänker förvränga Islams budskap för att jag ska känna mig bättre.

• Al Jazair

Skarvsladden

Vad bra att du har klistrat in versen med den svenska översättningen.

Där kan alla själva se att det som växer i värde på bekostnad av andra människors egendom är ocker, ie ränta.

Kan inte du också (om du har tid så klart) också skriva den svenska översättningen till verserna Al-Baqarah (nr 2) :275-281 så kanske det klarnar på fler ställen.

Jojjeskrutten (skrev)

"""Håller Absolut med! De viktigaste buden kan man förstå själv...och varför skulle Gud ge oss en bok som är svårtolkad och som bara ett fåtal människor (män) kan tolka åt oss, då har Gud inte gjort sin religion särskilt lättillgänglig för allmänheten, och då skulle det varit svårt att få många följare."""

Det är klart att man kan förstå själv. Men man måste läsa förstå och vara villig att ta in innebörden av det man läser.

"""Och ngn här envisas med att vi ska leva på 600-talet igen, men tror de verkligen att Gud skulle skapat oss till revolutionärer/tänkare om det är meningen att vi ska fastna i utvecklingen."""

Vem har skrivit att vi ska leva på 600 talet och var kan jag finna detta i tråden?

Menar du att alla revolutioner har varit bra och att alla tänkare har tänkt bra och konstruktiva tankar?

""Varför har vi annars fått den intelligensen vi har, som ger oss möjlighet att upptäck nya saker och uppfinna makabra ting som t.e.x raketer som ta oss till månen...eller måste det stå i koranen att vi får bygga raketer som tar oss till månen, annars är det haram....give me a break!"""

Vi kan upptäcka saker hur mycket vi vill. Vi vet genom Koranen vilka medel vi inte får använda oss av för att uppnå våra mål dock.

"""Finns inget som hindrar oss från att följa koranen samtidigt som vi följer utvecklingen, men då ska man ha förstått koranens innerliga mening och inte fastna på bokstäverna."""

Vad fyller bokstäverna för syfte egentligen då? Har vi fått något som du tycker är överflödigt menar du? Jag skulle aldrig propagera att du skulle följa något annat än Koranen - det är ju det vi försöker säga medans det är du som propsar på att Koranen's bäst föredatum var någon gång på 600-talet och ppdfas78 som istället för att följa Koranen föreslår en charter resa till ett muslimskt land!?!

Det är faktiskt ironiskt att du påstår dig ha greppat Koranen's "innerliga mening" då du själv stoltserar med att du ignorerar bönen, något som utesluter en ifrån Islam.

Jag tycker att du ska läsa dessa verserna och fundera lite..

025.043
    Seest thou such a one as taketh for his god his own passion (or impulse)? Couldst thou be a disposer of affairs for him?

025.044
    YUSUFALI: Or thinkest thou that most of them listen or understand? They are only like cattle;- nay, they are worse astray in Path.

030.029
    YUSUFALI: Nay, the wrong-doers (merely) follow their own lusts, being devoid of knowledge. But who will guide those whom Allah leaves astray? To them there will be no helpers.

030.030
    Then set your face upright for religion in the right state-- the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah's creation; that is the right religion, but most people do not know--

047.014
    Is he who relieth on a clear proof from his Lord like those for whom the evil that they do is beautified while they follow their own lusts?

• Al Jazair

Skarvsladden.

Tack för att du tog dig tiden att skriva den svenska översättningen av verserna.

Nu finns alla fakta på "bordet" och alla som är intresserande kan själva läsa och göra vad de vill med informationen.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?