Inlägg från: JojjeSkrutten |Visa alla inlägg
  • JojjeSkrutten

Islam & räntefria lån?

Ojojojojo...den frågan måste ha varit riktigt svår, va? Fortfarande inget svar på den...nähä?

Cat cought your tounge?

• JojjeSkrutten

öööh...menade caught

• JojjeSkrutten

Halal

"Sa om man staller en fraga till dig, baserat pa ett pastaende som DU gor, sa kan du inte svara, utan staller en motfraga istallet? For att fora bort fokus pa att du tagit dig vatten over huvudet?"

Oj, Halal...det är ju PRECIS så du brukar göra!!!???

I learned from the best!

• JojjeSkrutten

Miss Helena

"Fast jag måste säga att jag undrar också om CSN, den räntan är hög"

BBBRRRRRR...säg inte så...jag har så mkt att betala tbx så jag får ångest...

• JojjeSkrutten

Halal

Detsamma (asså trevlig kväll)....men jag är alltid hyffsad...bara lite småtokig ibland dock!

• JojjeSkrutten

I don't have a stinking clue .... De får väl ta bidraget och sen kanske lite hjälp från föräldrarna. Men jag tror inte att många muslimer som har seriösa framtidsmål hänger upp sig så värst på räntor!

• JojjeSkrutten

Pppdfas

""Muslimer" (tex Halal): vill gärna ha ett svar från er ochså. Någon nämde "reba" här, är det verkligen samma sak som ränta?? för att den arabiskan som jag har lärt mig är "reba" ett väldigt starkt ord .. det är nästan som att låna från maffian, Du få 100 idag , vill ha tillbaks 180 om två dagar.. ungefär såFundersam"

Jo, det var ju så jag hade förstått det, som ockerräntor...alltså DE räntorna är förbjudna!

"Ärligt talat tror jag att det är några fattiglappar från nån by mitt i sahara,, utan kontakt med omvärlden!! ni har läst koranen o har omvandlats till imamer helt plötsligt."

Skriver under på det!

• JojjeSkrutten

Aferdita

"Ska man ej få tolka som man önskar?Fundersam Jo det tycker jag att man ska få, dem viktigaste budskapen går ju ändå ej att misstolka som att man ej får döda, man ska be till Gud, inte vara otrogen och man får ej stjäla m.m. sedan är det upptill var och en att tolka som den vill t.ex den versen som går att tolka som att man får slå kvinnan tänker jag tolka som att där står separera för inte fan har någon rätt till att slå mig, det räcker för mig att använda mitt sunda förnuft för att förstå att Gud ej skulle rekomendera mannen till att slå kvinnan som sista utväg"

Håller Absolut med! De viktigaste buden kan man förstå själv...och varför skulle Gud ge oss en bok som är svårtolkad och som bara ett fåtal människor (män) kan tolka åt oss, då har Gud inte gjort sin religion särskilt lättillgänglig för allmänheten, och då skulle det varit svårt att få många följare. Och ngn här envisas med att vi ska leva på 600-talet igen, men tror de verkligen att Gud skulle skapat oss till revolutionärer/tänkare om det är meningen att vi ska fastna i utvecklingen. Varför har vi annars fått den intelligensen vi har, som ger oss möjlighet att upptäck nya saker och uppfinna makabra ting som t.e.x raketer som ta oss till månen...eller måste det stå i koranen att vi får bygga raketer som tar oss till månen, annars är det haram....give me a break!

Finns inget som hindrar oss från att följa koranen samtidigt som vi följer utvecklingen, men då ska man ha förstått koranens innerliga mening och inte fastna på bokstäverna.

• JojjeSkrutten

Halal

Snacka om att lägga krokben för sig själv. Du hänvisar till en sida som visar översättningen riba=loansharking, som ABSOLUT inte betyder ränta på engelska, lita på mig. Ränta=interest, på engelska, som flera tidigare har påmint om. Så med den sidan så har du själv bevisat att riba betyder ocker, och inte ränta, loansharking=ocker.

Om alla bankerna i de muslimska länderna skulle låna ut sina pengar gratis så skulle det inte längre finnas ngra banker.

"Nar man vill bortse fran nagot, eller fa det till att vara som man sjalv vill att det ska vara, sa 'alla medel' tillatna."

Jo, Halal, vi märker det

• JojjeSkrutten

"Att i ett inlägg komma med flera olika verser utan att skriva vad man själv tycker o tänker, tyder bara på okunskap."

Skriver under på det också!!!

• JojjeSkrutten

Al Jazair

"Vem bestämmer vilken ränta som är skälig eller oskälig då Koranen och Profetens (saw) hadith mer än tydligt förbjuder all slags ränta?"

Jo, tydligen så är ju svaret på den frågan väldigt osäker, enligt Bernström. Koranen förbjuder ocker, och ocker är inte vanlig ränta. En enkel beskrivning är t.e.x att du lånar tio kr av en person som sedan kräver att få tillbaka 15 kr istället...det är ocker. Är det lättsmält nu?

Halal

"Ja som BLA visar att du laser selektivt, det gor inte jag. "

Märkligt hur du alltid lyckas tillskriva andra dina egna egenskaper...du kanske missade det här i Bernsröms not:

"icke dessto mindre har de islamiska lärda-om detta vittnar en omfattande juridisk litteratur i ämnet-hittils varit ur stånd att nå full överrenskommelse om definitionen av riba, dvs. en definition som skulle täcka alla tänkbara legala situationer och ge positiva svar på alla de krav som en föränderlig ekonomisk miljö kan ställa"

Alltså om inte ens Islams lärda är säkra på ordets definition, hur kan då två FL:are sitta med så bestämda åsikter om vad ordet betyder???? Noten nämner också att de lärda försöker ta hänsyn till den ekonomiska miljöns utveckling...alltså finns öppningar för nytolkning och förändring, inte i Koranen, utan i dess gamla tolkningar!

Noten fortsätter:
    ....Med denna definition blir det klart att frågan om vilka finanstransaktioner som faller under beteckningen riba i sista hand är av moralisk art och nära förbundna med de socio-ekonomiksa bevekelsegrunderna som förhållandet mellan låntagare och långivare vilar på......ställs därför varje ny generation av muslimer inför utmaningen att ge nya dimensioner åt denna term, som i brist på bättre ord har översatts med "ocker", och nytolka dess ekonomiska innebörd...."

Alltså, definitionen av ordet är inte klarlagt, och dessutom så verkar definitionen vara varierande, beroende på den moraliska arten, alltså om det sker en exploatering av ekonomiskt svagare låntagare,eller inte! Tolkningen är också tids/generationsrelevant!

"Ocker" har ändå valts som den mest lämliga översättningen för ordet riba, och inte RÄNTA, och Bernström som är av svensk härkomst, borde nog veta vad ordet ocker betyder på svenska...eller hur?

• JojjeSkrutten

Halal

"Jag ser att du fortsatter att vilja forklara detta pa ditt satt.Jag har sagt mitt och hanvisat till bade larda och Koranen. Du verkar inte intresserad av att lasa vad Allah sager om detta, och hur allvarligt Han ser pa detta."

Jaha, jag trodde att koranen var precis det jag refererade till , men det kanske inte stämmer med DIN version av koranen...märkligt att en och samma bok kan skilja sig så mkt i olika versioner.

• JojjeSkrutten

Skarvis

SÅÅÅ impad asså !

Men du...vad du smickrar mig när du citerar MINA ord....jag blir sååå generad

Svar på tråden Islam & räntefria lån?