Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

Jag ska köpa guldfisk!! =)

Guldfiskskålen är verkligen missvisande. För ingen guldfisk mår bra av att leva i en liten rund skål! Guldfisken kräver lite mer syresatt vatten en vanliga fiskar och blir även jätte stor som vuxen. Det finns många guldfiskar som dött pga av att de levt i sådana skålar. En bra akvarist säljer inte sådana skålar för guldfiskbruk. Jag rekommenderar också att du först inhandlar en bok om akvarier för att göra allt på rätt sätt. Oliak fiskar kräver olika mycket syre och litermängd vatten.

• DaCiss

Poena: tänkte just på att tillägga att det kan kallas för djurplågeri just mot dessa fiskar. Och just det att en seriös akvarist säljer inte guldfiskar för att hållas i runda skålar.

• DaCiss

Kampfiskar är ju fina vackra fiskar. Dom har jag för mig kan vara i mindre akvarium.. Inte för små dock. Det kanske kan gå med en sådan hane och så någon hona till honom? Honan brukar inte vara så himla tjusig men hanen brukar vara jätte vacker, stora röda eller blåa slöjor om hela kroppen. Ser ut som en stor vacker färgrik fjäril nästan.

• DaCiss

giz: vad tråkigt! men det var nog kalla vattnet tror jag eftersom fiskar rent allmänt brukar kunna bli ganska gamla. Men jag vet ju inte emdelåldern på kampfiskarna riktigt

• DaCiss

giz: Jag läste just på nätet, maxåldern är visst 3 år. Så ni gjorde ju inget fel med era!

AnnaLi: fråga akvaristen om vilka fiskar som passar bäst i just den skål du vill ha!

Svar på tråden Jag ska köpa guldfisk!! =)