• jungfu

Kan jag ge min 1-åring whisky mot hosta?

Hon har sån förskräcklig slemhosta, och har legat i tre nätter nu utan att kunna sova ordentligt. Och på apoteket säger dom att man kan börja med hostmedicin först när de fyllt 2... Så då funderade jag på aceton, eller kemiskt ren bencin. Men det kanske är lite för starkt?

Har nån testat sprit? Whisky? Eller konjak, kanske dämpar slemmandet lite bättre.

Ättika eller WC-rengöring kanske skulle funka, utspätt med vatten...

Några tips på andra kemikalier!??

• Svar på tråden Kan jag ge min 1-åring whisky mot hosta?
  • Raven74

min pappa lade nappen i cointreat? likören ni vet. den dämpar nog om inte annat så sover hon gott sen

• Trocadero

Blanda ihop allt du nyss nämde och drick upp ett par glas, känner du dig piggare och frächare efter det så kan du nog ge ungen också...

*s*

• Beckah82

Häll en halv deciliter kaustiksoda i hett vatten. Låt svalna till si så där en 40 grader, smaksätt med en tesked Ajax citron och klart!

Så har du en fantastisk huskur för hosta. Borde funka direkt!

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • starlet

Blöt upp en gammal trasa i lite whiskey bara.
    Men ta nån billig variant, dumt att slösa på finspriten, ungar är ju så otacksamma!

• Helen72a
    ... nä det kan du inte

ring läkaren i morgon... jaghar en dotter som e under 2 år o det FINNS recept belagd hostmedicin till dom.... tänk på att ha det svalt i rummet oxå när dom sover... det brukar underlätta hostan
    / Helen
  • jungfu

Tack Helen (ska kolla seriösa alternativ också, men jag tänkte att det finns nog många smarta "huskurer" på fl... )

Starlet, jo det var därför jag tänkte på ättika. Det är ju lite billigare....

• memlan

Tycker att whisky låter som det bästa allternativet.
    Inte för mycket bara, de blir lätt argsinta om de blir berusade i den åldern.
    Annars kan du spraya lite parfym eller deo (om du har spray) ner i svalget på barnet, har hört att det kan vara slemlösande.

Lycka till, hoppas att hon kryar på sig snart!

Svar på tråden Kan jag ge min 1-åring whisky mot hosta?