Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Avskaffa systembolaget!!

Merle skrev 2006-12-11 00:30:14 följande:
    mingNä, men cigaretter. Och "staten" är ingen fast punkt, pratar vi om riksdagen är det representanter som vi valt, som skipar lagar efter ett välutvecklat system. Det handlar inte om någon gniden prins John som sitter och håvar in pengar. Tittar man i våra lagar ser man att vi lever i ett samhälle som är mycket välutvecklat när det gäller just att bry sig om individen. Sen kanske vissa politiker borde putsa upp sin personliga etik lite, men vår stat som sådan är helt fantastisk.
    Jag har då inte valt den röda sidan som vill ha monopolet, jag röstar blått och jag hoppas att de kommer att avskaffa monopolen snarast.
    Kossan af Svammel
  • ming
    miLLus skrev 2006-12-11 00:31:37 följande:
    ming.Tror du att det vi betalar i skatt räcker till allt som ska betalas statligt?www.millus.se
    Nu är det ju inte bara skatten på lönerna vi pratar om, vi pratar om skatterna på alla former av inkomster i hela Sverige. För alla företag, stora som små, tjänster som varor, och självklart även privatpersonernas inkomstskatter. Sen har vi ju även momsen på alla varor och tjänster vi köper. Så ja, jag tror att det räcker.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:34:33 följande:
    mingNär det gäller spelmonopolet tycker jag faktiskt det räcker med de spelberoende vi har. Med alla internetspel och den nya pokertrenden är det väldigt många som sitter i skiten idag. Skulle helst vilja att lagarna mot spel var hårdare.
    Du verkar tycka att vi svenskar inte kan ta ansvar för oss själva, precis som sossarna vill att vi svenskar ska tro.
    Tycker du även att staten bör kontrollera sockerförsäljningen också, det är ju jätteskadligt? För staten bryr ju sig så mycket om oss och vill ta hand om oss och säga vad som är skadligt och inte, och därför borde de skydda oss från sockret så vi själva slipper ta ansvar. *ironi*
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:37:28 följande:
    vanilj oja dom är ju redan så fattiga????våran maxi butik här istan blev utnämd till sveriges största maxi butik förra året. den hade störst omsättning.. nu snackar vi inte miljoner utan miljarder så jag tror inte dom behöver ha någon sprit för att kunna bli rika. dom klarar sig rätt bra ändå.
    Med inkomster kommer även utgifter i liknande mängder. Omsättning är inte detsamma som inkomst.
    Sen menar i vart fall jag att det finns chans för småföretagare att göra sig rika inom de här branscherna.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:42:27 följande:
    mingFaktiskt tycker jag skattten borde höjas rejält på saker som godis och läsk, ja. Och jag ser inget fel i att skydda människor från att styras av storbolagen. Ingen hindrar dig från att köpa alkohol, och eftersom du tydligen kan hantera det är det ju trist att du ska behöva lida av att behöva göra det på systemet. Men många mäniskor kan inte hantera alkohol. Precis som folk inte kan undvika andra ohälsosamma saker som tobak och fel kost. Det är rena fakta att folk faktiskt inte kan stå emot vissa beroendeframkallande saker. Det beror inte på att människor är svaga, utan på att företagens makt och inflytande är så starkt.
    Du tycker att skatten borde höjas mycket på godis och läsk, men ändå tycker du inte att staten ska ha monopol? I så fall borde det ju räcka med den höga skatten vi har på sprit idag alternativt höja skatten lite, men avskaffa spritmonopolet. Eller vad är skillnaden mellan alkohol och socker? För min del tycker jag att sockret är skadligare och mer beroendeframkallande.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Ciccin3 skrev 2006-12-11 00:44:12 följande:
    Vart är alla liberaler?
    *räcker upp handen*
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 00:44:37 följande:
    Ciccin: Så att skrumplever är så oerhört mycket vanligare i ex. Frankrike har med andra saker att göra än deras alkoholkonsumtion? För fransmännen kan väl knappast kallas kalvar på grönbete? Du får hjärtans gärna betala mer i skatt för att bekosta framtidens svenska skrumplevrar, jag föredrar att den vården åtminstone delvis betalas av de supande själva genom alkoholmonopolet.
    Tror du att svenskarnas alkoholvanor kommer att ändras drastiskt bara för att öppettiderna på försäljningsstället ändras? Vad grundar du den åsikten på?
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:46:55 följande:
    tycker ni verkar vara ett gäng blåingar som inte kan tänkta längre än vad eran egen lilla näsan räcker.alla har inte turen att kunna ha försäkringar eller ha råd att betala multum till sjukvård.
    Och alla har inte fördomar och tror något om någon som tror på en ideologi. Läs på lite om liberalism så ser du vilken fin ideologi den är.
    Merle skrev 2006-12-11 00:47:00 följande:
    Staten är vald av folket, men om ni hellre vill bli styrda av storbolagen så varsågoda. Men kom inte och säg att ni är helt fria att välja, för då är ni blinda. Vi är alla marionetter, och så länge det är så är liberalismen en ideologi lika fin på pappret men omöjlig att förverkliga som kommunismen.
    Japp, staten är vald av folket, och tack och lov så blev det äntligen maktskifte! Jag ser fram emot vad den blå regeringen ska göra med monopolet.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:50:00 följande:
    mingMan kan inte tycka saker som strider helt mot alla fakta. Socker är inte ett gift.
    Det klassas inte som ett gift i dagens Sverige, nej. Sen kan ju faktiskt åsikten delas där.
    Koffein "är" ju inte heller ett gift. I Sverige. I vissa länder är det narkotikaklassat.
    Så frågan är ju om och när socker kommer att räknas som gift i Sverige.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 00:50:39 följande:
    ming: Ang socker vs alkohol: Majoriteten av de unga som utsätts för våld och sexuella övergrepp på helgerna i samband med "festande" är alkoholpåverkade, liksom gärningsmännen. Inte har de förhöjt blodsocker!
    Japp, det stämmer. Men de flesta som har livshotande fetmarelaterade sjukdomar (vilket är långt fler än de som utsätts för våld under fyllan) är mycket ofta påverkade av socker.
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:52:30 följande:
    ming ser inget fint med blåregering. jag ser bara ännu mer fattigdom.
    Hur ser du det?
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!