Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Avskaffa systembolaget!!

Vaniljsocker-> Jaha, du har vuxit upp med alkoholiserade släktingar... Då borde du veta att en alkoholist inte måste missbruka starkare grejer, utan många nöjer sig med lätt- eller folköl.
    Jag förstår inte riktigt hur ditt argument angående alkoholister kommer in i diskussionen, och vad din uppväxt med missbrukande släktingar tillför diskussionen?
    Dessutom får ju alkoholister tag i alkoholen ändå, de går ju antingen till Systemet eller matbutiken. Hur hindrar monopolet dem från det, menar du?

Kossan af Svammel
  • ming
    inte skrev 2006-12-12 20:06:40 följande:
    Ciccin3:Visst, ditt system skall införas när det bestäms att folk som dricker alkohol själva betalar för de skador de ställer till. Alkoholskatten betalar inte de samhällskostnader som alkoholen orsakar.
    Momsen på godis betalar inte de samhällskostnader som sockret orsakar heller, och det säljs både i affärer och till minderåriga.Fundersam
    Kossan af Svammel
  • ming
    inte skrev 2006-12-12 20:15:19 följande:
    ming:Jo, jag hör ju dagligen om de som blir ihjälkörda av sockerpåverkade förare, eller de som blir misshandlade av sina scokerpåverkade partners eller att majoriteten av våldsbrott är sockerrelaterade.
    Gör du? Det har jag aldrig hört talas om.
    Däremot hör jag dagligen om alla livshotande sjukdomar som kommer till följd av sockermissbruket. Momsen täcker absolut inte alla kostnader med sjukvård, rehabilitering och förebyggande.
    Kossan af Svammel
  • ming
    vaniljsocker skrev 2006-12-12 21:01:30 följande:
    Ming: Jo har ju tyvärr behövt växa upp så.. Fast varför jag borde veta att en missbrukare inte bara måste missbruka starkare grejer har gått mig förbi. Borde och borde...och missbruk som missbruk känner jag lite, det blir väl inte bättre av att missbruka folköl - även om det positiva med det är att det är jobbigare att dricka sig riktigt full på det - än att dricka starksprit. Skulle nu ICA sälja starksprit så skulle alkoholisterna med största sannolikhet välja att dricka den i stället och därmed bli än fullare och allt vad som följer med det. Men jag kan inte se varför mina erfarenheter av att ha en missbrukande släkting inte skulle tillför diskussionen något? Du kanske vill vara vänlig att förklara exakt hur det är irrelevant? Då är väl din diskussion om socker än mer irrelevant, eller har jag fel? Det måste vara en närmare koppling mellan att ha vuxit upp och sett de negativa effekterna av alkoholmissbruk och den aktuella diskussionen än vad en diskussion om samhällskostnaderna för sockerbruk har?Jag anser att i en diskussion som handlar om monopolets vara eller inte vara så är det relevant att dels som mettafår har gjort att bygga upp sin argumentation med fakta, dels som jag har valt att göra att lägga en personlig dimension till det hela och lyfta fram vad tillgängligheten till alkohol kan ha för negativa effekter.
    Min sockerdiskussion tycker jag är relevant då det är en lika skadlig substans, om än på andra sätt, men som inte kontrolleras av staten. Precis som det borde vara för alkohol.
    Jag drar alltså paralleller mellan två liknande ting, men som skiljer sig i regler och lagar. Själv anser jag att det är högst relevant att kunna dra paralleller på detta vis i en diskussion, men jag kanske bara ska diskutera på det vis du anser är riktigt? Alltså på det viset du själv och de på "din sida" diskuterar på.

Och snälla någon... Du är inte den enda personen som har vuxit upp i närheten av alkoholister. Självklart funkar de alla olika. Jag kände (han är död nu) en man som missbrukade lättöl, och han var en riktig a-lagare.
    När jag jobbade i butik kom en alkoholist in varje dag och köpte sitt kära lättöl, som enligt honom var viktigast i livet, till och med viktigare än mat. Så ja, det har nog undgått dig att alkoholister inte bara måste missbruka starksprit, det räcker ju att det finns alkohol i drycken.
    Så här har du till och med två stycken personliga dimensioner.
    Men du verkar tycka att din vilja ska väga "tyngst" eftersom du har detta i bagaget. Men som sagt, du är inte den enda som har det i bagaget, och alla med samma/liknande livserfarenheter tycker inte som du.
    Dessutom måste man inte dricka för att bli full för att vara alkoholist.

Att alkoholisterna skulle välja starkspriten istället för vanliga ölen håller jag inte med om. För det första har de flesta inte råd att köpa jättemycket starksprit, för det andra missbrukas oftast öl och vin av alkoholisterna.
    Har du sett alkisarna i parken sitta med en stor flaska Absolut nån gång? Inte jag, jag har enbart sett ölburkar.
    Men eftersom alkisarna, enligt dig, går till Systembolaget och köper alkohol, och du påstår att risken är större att de då väljer starkare sprit, spelar det ju ingen roll om spriten säljes i butik. Om de ändå köper sitt på Systemet idag, så spelar det väl ingen roll om de nu "frestas" på systemet eller avdelningen på ICA.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-12 21:48:42 följande:
    vanilj: Nej jag skulle inte flytta, men jag skulle inte heller gå runt som en 5åring och säga "vill inte" utan riktiga argument.
    Ni accepterar ju inte vårt argument att vi liberaler strävar efter att man ska få vara fri att välja själv och bestämma sitt eget öde, så vad mer ska man säga? Eller är det inte heller ett "riktigt" argument, enligt dig?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-12 23:02:50 följande:
    Ni "liberaler" - hur långt är ni egentligen villiga att gå med era åsikter om att vuxna människor inte behöver någon överförmyndare. Ska vi legalisera droger också? Jag menar, med era argument så borde det ju vara upp till var och en om man knarkar eller inte. Det är väl ett himla överförmynderi att staten lägger sig i vad man röker! Eller?
    Nej, droger är ju olagliga. Alkohol är dock inte olagligt i dagens Sverige, därför ser jag inget fel i det.
    Något annat som också är olagligt är ju just monopol, men tydligen tycker staten att det inte gäller sig själv.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-12 23:11:17 följande:
    ming: ska man även få mörda osv om man vill? tror du verkligen på ett sånnt samhälle? Det spelar ingen roll vad du tror på, jag har gett konkreta bevis för att det inte skulle vara bra. att då svara "Men jag vill" är på en femårings nivå.
    Jag vet inte om du läste mitt senaste inlägg tillräckligt bra, men som jag sa, jag förespråkar inte olagligheter och alkohol är inte olagligt.
    Att inte acceptera våra åsikter anser jag är på en "femårings" nivå. Trodde inte jag skulle behöva förklara det igen, eftersom jag gjorde det klart och tydligt i inlägg 161, men vi tar det väl en gång till. Du/ni vägrar acceptera att vi strävar efter att man ska få vara fri att välja själv och bestämma sitt eget öde, detta har ingenting med "men jag vill" att göra. Men du kanske inte är så politiskt engarerad? Allt som föreslås och genomförs där baseras ju på ideologier som man tror på. Och du tycker att tro på en ideologi är på en femåringsnivå, haha!
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-12 23:15:44 följande:
    Ja, droger är olagligt, men lagar går ju att förändra. Det är olagligt att sälja starksprit på ICA och den lagen vill ni ändra på. Så - varför bara förändra detta? Varför inte ha en liten haschkiosk vid OBS också, många tycker att en joint passar lika bra till chipsen som ni tycker att vin gör till oxfilén!
    Jag vill inte förändra att man ska sälja starksprit på ICA, jag vill ändra så att staten inte har alkoholmonopol. Ser du skillnaden?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-12 23:20:19 följande:
    ming: Eh, nej faktiskt inte.
    Jag hade inte räknat med det, så då förklarar jag för dig.
    Jag vill alltså inte att staten ska ha monopol på någonting, inte sprit, inte spel, inte medicin. Om det sedans ska säljas på alkoholavdelningar på ICA eller COOP, eller om det endast ska säljas i speciella spritbutiker är ju även en väsentlig fråga. Jag strävar INTE efter att ICA ska sälja alkohol, utan jag strävar efter att staten inte ska ha ensamrätt.
    Förstår du nu?
    mettafåren skrev 2006-12-12 23:22:20 följande:
    nu har jag läst om liberaler på wikipedia...Min fråga nu blir istället, ska man låta ens barn bara äta hur mycket godis de vill? istället för mat osv... nej det är ingen dålig jämförelse.Precis som barn vill leva på godis och vuxna vet att det är dålig. Så vill ni köpa sprit på ica och forskarna vet att det är dåligt...Ni kanske skulle prova ge ett (1) argument med källa som visar att det vore bra. Men om jag fattat vad liberaler (även känt som egoister) tycker så gäller att så länge det är bra för ensjälv så är det bra. om någon far illa spelar inte så stor roll.
    Nej, varför ska man låta sina barn äta så mycket godis de vill? Det har ju inget med liberalism att göra. Man försöker ändå lära sina barn sina värderingar och det som man själv anser är bäst.
    Hur ska jag kunna ange en källa som säger att det är bra? Det är ju inget man vet förrän det sker, precis som vi inte vet om det blir dåligt heller. Och bra för vad? Ekonomin, företagarna, folkhälsan, eller vad? Det beror ju på hur man ser det.
    Och liberaler tycker inte att det är bra så länge det går bra för en själv, liberaler tror på den egna individen, vilket innebär att vi anser att vi själva har/ska ha makten att styra över oss själva och vårt öde. Sen är det ju självklart bra om det går bra för alla andra också.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-12 23:34:22 följande:
    ming: Okej, då förstår jag. Det är principen det handlar om.Men skulle du då kunna svara på mina övriga frågor i inl. 267 och 271?
    Javisst.
    Alderia skrev 2006-12-12 23:20:02 följande:
    Ciccin: Varför? Vad är skillnaden mellan marijuana och sprit? Varför skulle vuxna människor kunna hantera det ena utan inblandning från staten medan det andra ska vara totalförbjudet? Borde inte "vi vuxna" kunna fatta våra egna beslut?
    Skillnaden mellan det är ju som sagt att marijuana idag är klassad som en drog och det är inte alkohol.
    I värsta fall kan man ta beslutet att bryta mot lagen och ändå missbruka, men det är inget jag stöder.
    Alderia skrev 2006-12-12 23:15:44 följande:
    Ja, droger är olagligt, men lagar går ju att förändra. Det är olagligt att sälja starksprit på ICA och den lagen vill ni ändra på. Så - varför bara förändra detta? Varför inte ha en liten haschkiosk vid OBS också, många tycker att en joint passar lika bra till chipsen som ni tycker att vin gör till oxfilén!
    Ja, lagar går att ändra. Men jag är nöjd med droglagen vi har, så varför skulle jag vilja ändra den? Och självklart finns det ju de som brinner för legalisera droger-frågan, men det gör inte jag, som sagt.
    Poängen är ju att det är just monopollagen jag ogillar, inte det faktumet att det handlar om just alkohol. Jag har tidigare skrivit att jag inte heller gillar statens monopol på medicin och spel.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!