• Anonym (Pank)

Jag är pank...panik!!

Jaha,
    Ensamstående mamma, dyr lgh (beror på priserna där jag bor), bil (måste ha), studielån, banklån och allt som alla andra har.
    Nu e jag pank.
    500:- på kontot och har inte betalat alla räkningar, så jag ligger efter ändå.
    Hade kunnat kännas bättre om allt var betalt.
    Bostadsbidraget krånglar och jag har inte fått det än...på tre månader!!
    Då säger kärringen på FK att jag inte kan få retroaktivt, fast jag sökt i tid och DE krånglar, tack för den!
    Det var ju fan inte mitt fel, men jag får betala.

Hur f*n klarar ni andra ensamma av det utan att hamna hos kronofogden?
    HUR!?
    Jag kommer snart inte hinna betala alla som ska ha pengar, så jag får väl anmärkning snart...

Usch, jag vill inte mer...det vänder sig i magen och jag kan inte sova.
    300:- Back och inga pengar
    Heja och hurra *ironi*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-11 01:02:21:
    Nä inte 300:- back, glömde en nolla.
    3000:- ska det vara

• Svar på tråden Jag är pank...panik!!
  • lollisen

jag vet hur det känns!
    prata med din bank! prata med de som har de räkningar du inte kan betala, gör avbetalningsplaner å dyl INNAN det går vidare till inkasso och kronofogd!
    ta kontakt med komunen där du bor och be att få prata med en ekonomi"hjälpare" (FAN, KOMMER INTE PÅ VAD DE HETER )
    sen gör du som så, att du lägger upp en strikt bugdet på inkomster/ utgifter..

• Anonym (Pank)

Lillskruttan ser jag dock alltid till att hon har det hon behöver.
    Inhandlar ALLT till henne så det räcker en månad när pengarna kommer.
    Hon ska inte känna av att mamma är pank.

• Anonym

Hej!
    Är själv inte pank, men jag förstår att du har det jobbigt.
    Vet att kommunerna brukar ha någon sorts ekonomirådgivare som man kan anlita gratis, kanske det kan vara till någon hjälp även om det är totalkris just nu.

• Anonym (B.A)

Be att få prata med någon annan handläggare eller någon chef på FK
    Man kan få bostadsbidrag från och med den månaden som man lämnade in sin ansökan - att dom sen strular och tar tid på sig är ju inte ditt fel! Om du kan få ut bostadsbidraget för de 3 månaderna så får du ju åtminstone en summa pengar så har du har till lite hjälp med ekonomin.

Hoppas att det löser sig för dig!

• Jiie

Man kan visst få retroaktivt från FK, det har jag fått!
    Hon hade nog PMS hon som svarade

• Aquariana

Kolla om du kan få nedsättning av årsbeloppet på CSN, det kan man om man har 15% mindre inkomst än den de räknat på för två år sen tror jag. Kolla det iallafall, kan ju bli några hundringar per månad.

• Anonym (B.A)

Jag skulle tro att handläggaren på FK menade att man inte kan få retroaktivt bostadsbidrag - dvs från innan ansökan kom in. Och det stämmer ju, man kan bara få bostadsbidrag från den månaden som man skickade in sin ansökan.

Däremot kan man alltså få "retroaktivt" på så vis att om det tar flera månader för FK att utreda bostadsbidraget så får man en klumpsumma för dessa månader vid första utbetalningen. Vilket i TS fall skulle bli för 3 månader.

• Anonym (fogden)

jag är ensamstående me 4 barn lägsta fp har jag snart e de oxå slut och ingen rätt till a-kassa eller kass och din fråga jag har inte lyxkats klara mig från fogden  de e mig i hälarna men finns inget de kan hämta eller ta

• Anonym

Jag har inte heller lyckats klara mig undan fogden... Lever på existensminimun. Söker en massa jobb, vill börja jobba så jag kan börja betala av mina skulder! Inga napp på jobb ännu tyvärr.

• Anonym

jag är förtidspensionerad,lever ensam med tre söner i tonåren och en lilleman på 4,min pension är väldigt låg,men som sagt man får omprioritera saker,jag har alltid pengar för jag har varken bil,banklån,skulder,eller avbetalningar vilket gör jag har 13000 kvar efter hyran som är på 7000,jag sparar varje månad from januari till julklappar så idag har jag handlat för 12500 sammanlagt,så gör jag ,bara ett tips!

• LillaMia

Förstår dig och känner igen mig. Det absolut första du ska göra enligt min mening är att prata med mamma/pappa eller någon annan anhörig. Du kanske kan låna pengar av dom tills du har en stadigare ekonomi igen? Kram Mia

• Anonym (jen)

anonym nr 10:
    jag förstår inte tipset? Hon kan ju inte direkt skriva av sina lån hon redan har.. detär ju jättebra att du inte har ångot sånt, men ser inte hur det hjälper TS?

• Indianica

Tyvärr kan man inte längre få bostadsbidrag retroaktivt som förut, vi råkade också ut för det, men that´s life. Frågan är VAD som krånglar hos FK. Man bord ekunna få retroaktivt ifrån ANSÖKAN var inne iaf, även om man INTE kan få det retro efter 3 månader oavsett om ansökan var inne eller ej. Man ska väl inte behöva bli lidande för att de kanske jobbar långsamt och tar flera månader på sig att besluta om pengar. Ring dit och idka påtryckningar, berätta hur du har det och fråga vad i helsicke som krånglar, saknar de uppgifter ifrån dig eller vad händer? Så lång tid ska dte inte behöva ta. Tog ca 1 månad för oss iaf. Och då bor vi i villa (=krångligare uträkning för f.k)

Det du ska göra är att kontakta ALLA de som inväntar pengar ifrån dig t ex hyresvärd, elbolag mm. Särskilt elbolag brukar gå med på att dela upp betalningen eller betala i efterhand. Hyresvärd kan normalt sätt ge uppskov några veckor om man ber om det. OM du inte har anhöriga som kan hjälpa till och låna/ge. Har dina föräldrar pengar kan du ev. be om ett förskott på arv så har vi gjort. Har sagt som det är, vi behöver pengarna bättre nu när vi pluggar än om 20 år.

Är rätt säker på att du kommer få pengar ifrån det ANSÖKAN var inne ganska snart. Lämnade du in den för 3 månader sedan kommer du få 3 mån bostadsbidrag. Om de anser att du inte ska ha det måste du ju knappt fyllt i blanketten alls och det tror jag nog att du gjort. Be att få tala med chefen på FK om de strular.

• Calylite

Men med CSN fick jag mina sånna uppsjutet ett år för jag verkligen inte hade råd att betala, då behövde ja itne betala ett öre till dem tills nästa år då de vart en ny koll om hur min inkomst låg och om jag kunde börja smått.
    De går ju ringa tills du kommit på fötter.

• Anonym

TS:

Ring och be om att få de räkningar uppskjutna som du inte kunnat betala och ring FK igen och på dem. "Surkärringen" var det handläggaren för dig? Be att få byta i så fall.

• flixflax

Ring och prata med dem du har skulder till! De flesta lägger upp nån typ av avbetalning /uppdelning/skjuter på inbet datum. Håller du kontakten med de företag du är skyldig skickar de inte in dig lika snabbt till fogden.

• Anonym (paff)

Anonym nr 10: Men 20 000 efter skatt i pension kan man väl inte kalla LÅGT?

• Anonym (hej)

Anonym 10!!!!!!!!!-20 000!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag har pension och ligger på 12000 i månaden med bostadsbidrag och allt.

• mirre2

inlägg nummer 10: säger som andra 20000kr i pension e ju inte lågt..

Svar på tråden Jag är pank...panik!!