• MissLinda

Kastrering Av Hund?

Jag funderar på att kastrera min hund, då han totalt flippat ut nu den senaste veckan, har 3 hundtikar som bor nästan brevid o 2 lite längre bort. O nu löper tydligen bara den ena o den lilla stackare beter sig jätte jobbigt. Han ylar hela nätterna han sover inte, han flåsar o går runt o e superstressad, har rymt X antal gånger, grävt i genom staket osv.

Jag tycker riktigt synd om han för han mår faktiskt dåligt av detta.

Jag vill inte kastrera han, men det känns som om det e enda sättet liksom.
    Han e en liten blandras på sina knappa 6 kg men han tror att han är en stor grand danois. Han e väldigt lekfull sitter nästan aldrig stilla o vill alltid busa. Kommer dettta försvinna? Tar jag ifrån honom glädjen av att leva?
    Man har hört så mycket ont men samtidigt mycket gott. Så ja tänkte fråga er där ute.

Jag vill höra ni som gjort det om det funkade på er hund osv?
    Eller ni som inte gjort det o varför?

/Jätte tacksam för alla svar jag kan få / Linda

• Svar på tråden Kastrering Av Hund?
  • grusch

Vi kastrerade vår vorsteh för några år sedan och det var det bästa vi kunde göra för hunden!
    Från att ha varit en skällande ilsken macho p g a alla löpande tikar i kommunen ( och grannkommunerna!)har han blivit en glad lugn och sansad herre. Det enda han vaktar med morr och skall är tomtgränsen, men det är helt ok, tycker vi.
    Så tveka inte, du gör din hund en tjänst.

• Eliin

vi kastrerade vår JRT vid ett års ålder och han blev kanon Störs inte av tikar eller andra hanhundar alls utan kan leka med alla hundar.

Dessutom så rekomenderar de INTE sprutan här där jag bor då det finns en risk att de utvecklar diabetes.

• wajl

Hallonsaft

smartast är nog att ta tiken till en vetrinär för att göra ett ul om ett par veckor för att se om det blev något överhuvudtaget!! att spruta en tik är en väldigt smärtsam historia och inget man VILL göra..

• Sommaren22juni1979

Kan du inte testa på det andra alternativet till kastering..
    Det finns i sprutform som jag uppfattat är som psprutan...
    Ring till din vet ..

Snälla rara tomten.. jag önskar mig en bebis i julklapp..
  • Gnista

Tycker det är spännande att det blir en himla diskussion bara för att det är just en hund man funderar på att kastera. Hästar, katter och kaniner kansterar man utan att fundera. Varför är det då?

• Vargtass
    Gnista skrev 2006-12-12 19:44:24 följande:
    Tycker det är spännande att det blir en himla diskussion bara för att det är just en hund man funderar på att kastera. Hästar, katter och kaniner kansterar man utan att fundera. Varför är det då?
    Kan ju vara för att en hund kan du träna. Du kan aldrig plocka bort en könsdrift, men du kan kontrollera den med träning. Det är fullt möjligt samt naturligt. Dessutom finns det många hundar som inte alls mår bra av ett så stort ingrepp, då är det så onödigt när många kastrerar av bekvämlighet som skäl. Du kan aldrig kontrollera könsdrift på en katt eller kanin med hjälp av träning, det kan vara skillnaden. Hästar kan jag inget om så där kan jag inte spekulera.
  • Hallonsaft

Wajl: Att en veterinär tittar och undersöker hunden innan en spruta tar jag för givet.

• MammanMarie

Vi kastrerade vår labbe/collie korsning för att han led så fruktansvärt när hans tikkompis, som bodde 4 km bort, löpte.
    Blev en enorm skillnad. Han brydde sig inte alls sen! O blev lugnare o gosigare överlag. O lite rundare! Det är en nackdel. Den enda i min mening...

• Hallonpajen

Har kastrerat min 6-åriga hanhund p.g.a upprepade prostatainflammationer. Hade inga beteendeproblem med honom innan dock, men jag har heller inte märkt någon skillnad i beteende förutom att han är hungrigare. Men har inte lagt på hullet eftersom han inte får mer mat och samma motion/träning som innan. Däremot är han gladare och piggare då han slipper dras med ständiga inflammationer!

Tycker oxå det är trist att "vanliga" kastrationer (dvs kastrationer som inte utförs på ouppfostrade hanhundar i könsmognadsålder där det till 99 % är ledarskapet som brister...) ska behöva skapa så mkt debatt. I de flesta fall är det nog det bästa både för hund och ägare!

• n1ettan

För knappt 10 år sedan var det enligt djurskyddslagen endast tillåtet att kastrera hundar på medicinska grunder. Därför är det inte så vanligt att kastrera hundar än idag fastän det är tillåtet. Bara för att jämföra andra djurslag.

Kuriosa- i USA är 85% av alla tikar kastrerade.

• MissLinda

Hej Igen!

Då min hanhund "rymde" o "satte" på en tikhund, så var det självklart inte meningen.
    Ägarna till tiken, brydde sig inte, antar de inte bryr sig så mycket om hundar alls.
    Jag släpper inte ut min hund själv numera utan går ut med den på nätterna om han ska slänga en snabb piss. haha. Jag vill inte avla min hund. absolut inte.

Jag har funderat o funderat, han har pipit gnällt o vart döjobbig sen sist ja skrev är o slutar inte, han har säkert gått ner 1-2 kg han har blivit jätte smal, vägrar äta osv.
    Pratat med veterinären, och ska antagligen kastrera. Eller prova en sådan tillfällig kastrering se hur han blir o reagerar.

Ja vill inte lämna bort han hos någon annan när någon hona löper som ngn skrev.
    Han gillar inte att vara borta, förutom hos min mamma men hon jobbar så mycket mer än jag o han e inte van vid att vara hemma så länge själv.

Tack alla för alla svar/ Linda

• wajl

MissLinda

det är ju alltid en ägares ansvar att se till att äns hund inte parar sej med en främmande hund! tyvärr kan man inte skylla på att hunden rymde eller så, tycker det är lite djurplågeri att ha han där han är just nu, en hanhund mår ruggit dåligt och kan sätta sitt liv till baraför att få komma till tiken.. förvånar mej inte ett dugg att han gått ner i vikt, troligtvis kommer han gå ner ännu mera..

• Korpan

Rickeby, du skrev:
    "Är det blandras så ska han förhoppningsvis inte användas till avel och borde därför kunna kastreras ur den synpunkten."

Vad menar du?

• MissLinda

Jo jag vet det var mitt ansvar, mend et var ju absolut inte meningen, som tur e känner jag de som har hundarna o de brydde sig inte som sagt, men ja ska självklart inte låta det ske igen.Jag ska kastrera han förmodligen i veckan.

tack för alla nu försvinner jag /Hej hej

Svar på tråden Kastrering Av Hund?