Inlägg från: Skärgårdsfru |Visa alla inlägg
  • Skärgårdsfru

Avmaskning ?

Förut sade man att en innekatt ska avmaskas 2 gånger om året och en utekatt fyra gånger om året. Det är vad jag har lärt mig.

Men de nya rekommendationerna är att man ska avmaska en katt vid behov. D.v.s när man märker att den har mask. T.ex. den spyr, är dålig i magen, man ser masken, jämt hungrig men kanske t.o.m avmagrar, båda blinkhinnorna syns, allmänpåverkad osv.

Jag är av åsikten att man avmaskar katten vid behov OCH innan vaccinationen. Alla vaccinerar ju inte varje år längre för även där har det kommit nya rekommendationer. Det beror på vad man använder sin katt till

Men jag tycker inte man ska proppa i katten en massa tabletter i onödan.

• Skärgårdsfru

Och just det... man ska helt byta avmaskningsmedel ibland för att minska risken att masken ska bli resistent mot medlet och att medlet därför inte kommer att fungera. Sen ska man helst använda rätt medel för rätt sorts mask. Alla maskmedel fungerar olika.

• Skärgårdsfru

Du ser maskarna i bajset eller så spyr din katt upp maskarna. Andra tecken du kan hålla koll på är dom jag rabblade upp i mitt första inlägg

• Skärgårdsfru

dekad

Som vanligt skriver jag under på det du säger

• Skärgårdsfru

Ja precis, ts handlar om en INNEkatt

• Skärgårdsfru

Precis TS. Det är dom nya rekommendationerna. Lycka till med kissen hur du nu än gör

Svar på tråden Avmaskning ?