• Gull Mamman

Avmaskning ?

Heej.

Våran katt är 1år och 4månader och är en innekatt.
    Första gången som han vart avmskad var när vi köpte honom, men efter det så har inte han blivit avmaskad. Ska man ge avmaskningsmedel , fast han inte har mask ?
    Jag har hört 2 saker från olika håll.
    1. Att man ska avmaska 1 gång per år fast de kanske inte har mask.
    2. Att man bara ska avmaska när man vet säkert att katten har mask.

Så hur gör ni ?

*kram*

• Svar på tråden Avmaskning ?
  • Höstlängtan

Vi avmaskar regelbundet med 4 månaders mellanrum och då med axilur som tar det mesta. Det är både förebyggande och behandlande. Men vår kisse är både inne och utekatt( hon gör som hon vill). Du ska nog avmaska då ni kan föra med er smitta in via skor och så men frågan är hur ofta? Ni kanske ska höra med en vet?

• Skärgårdsfru

Förut sade man att en innekatt ska avmaskas 2 gånger om året och en utekatt fyra gånger om året. Det är vad jag har lärt mig.

Men de nya rekommendationerna är att man ska avmaska en katt vid behov. D.v.s när man märker att den har mask. T.ex. den spyr, är dålig i magen, man ser masken, jämt hungrig men kanske t.o.m avmagrar, båda blinkhinnorna syns, allmänpåverkad osv.

Jag är av åsikten att man avmaskar katten vid behov OCH innan vaccinationen. Alla vaccinerar ju inte varje år längre för även där har det kommit nya rekommendationer. Det beror på vad man använder sin katt till

Men jag tycker inte man ska proppa i katten en massa tabletter i onödan.

• Skärgårdsfru

Och just det... man ska helt byta avmaskningsmedel ibland för att minska risken att masken ska bli resistent mot medlet och att medlet därför inte kommer att fungera. Sen ska man helst använda rätt medel för rätt sorts mask. Alla maskmedel fungerar olika.

• dekad

Nej, ge inte avmaskningsmedel utan att ni ser att katten har mask! Egentligen rekommenderas att man, om man misstänker mask, skickar in ett bajsprov för att få veta vad det är för sorts mask, men i vissa fall är det ju solklart ändå
    Och att en innekatt får mask...det händer, för man kan dra med sig saker in med skorna, men isåfall märker man ju det i och med att man tömmer lådan och isåfall ser i bajset att det är mask.

• Jacqueline

jag har bara erfarenhet om hund,jag avmaskar min hund en gång på våren.
    Är det en ute katt ska du nog fundera på att avmaska möjligtvis två ggr per år en gång på våren och en gång på hösten/precis innan vinter.
    ute katter får i sig mycke skit av att äta fåglar osv.

• På Tiden

Innekatter ska avmaskas varje halvår. Du vet ju inte om den har mask såvida det inte gått så långt att de tappar päls eller tappar i vikt osv

Gå till apoteket och få hjälp.

• dekad

Jag kan faktiskt inte för allt i världen förstå folk som avmaskar förebyggande!? Äter ni penicillin förebyggande också?

• Höstlängtan

Det är den rekomendationen jag fått från vet, apotek och förpackningarnas bipacksedlar...

• Jacqueline

dekad****nej men har man en utekatt så kan man kanske inte alltid kolla avföring och vad den äter osv.
    Därför är det väl bättre att kanske avmaska 2ggr per år för att katten inte ska plågas eller bli ännu mer dålig av masken???

• Monstermamman

Jag avmaskar våra katter en eller två gånger i året men dom är utekattor och äter möss och fåglar så risken är ju större att dom får mask än att dina får som är inne.

dekad:
    Eftersom många veterinärer säger att man ska avmaska två gånger per år så är det kanske inte så konstigt att folk gör så?

Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
Svar på tråden Avmaskning ?