Inlägg från: dekad |Visa alla inlägg
  • dekad

Avmaskning ?

Nej, ge inte avmaskningsmedel utan att ni ser att katten har mask! Egentligen rekommenderas att man, om man misstänker mask, skickar in ett bajsprov för att få veta vad det är för sorts mask, men i vissa fall är det ju solklart ändå
    Och att en innekatt får mask...det händer, för man kan dra med sig saker in med skorna, men isåfall märker man ju det i och med att man tömmer lådan och isåfall ser i bajset att det är mask.

• dekad

Jag kan faktiskt inte för allt i världen förstå folk som avmaskar förebyggande!? Äter ni penicillin förebyggande också?

• dekad

Förr gav man penicillin förebyggande hos kullar också, men det la man av med när det visade sig att bakterier kunde bli resistenta (nähä, är det sant??).
    Synd att inte fler veterinärer fortsätter sin utbildning efter att dom examinerats (ja, annat än i foder- och läkemedelstillverkarnas regi då, men det vet jag inte om man kan kalla för riktig utbildning).

• dekad

Eller skulle man vilja vara min katt? *hmm* Jag ser mina (inne)katter varje dag, gosar, tömmer bajslåda, leker, så jag skulle nog märka om de fick mask. Alltså skulle jag behandla om något problem uppkom. Då skulle jag faktiskt hellre låta bli att vara en katt som ägaren inte ser sjukdomstecken på för att jag sprang ute mer eller mindre hela tiden

Och TS har en innekatt, alltså har hon troligtvis så bra koll på katten att hon märker om den har mask. Om den inte är allmänpåverkad och man inte ser något som helst i bajset och man fortfarande är osäker man kan skicka in ett träckprov till SVA.

Svar på tråden Avmaskning ?