• Gull Mamman

Avmaskning ?

Heej.

Våran katt är 1år och 4månader och är en innekatt.
    Första gången som han vart avmskad var när vi köpte honom, men efter det så har inte han blivit avmaskad. Ska man ge avmaskningsmedel , fast han inte har mask ?
    Jag har hört 2 saker från olika håll.
    1. Att man ska avmaska 1 gång per år fast de kanske inte har mask.
    2. Att man bara ska avmaska när man vet säkert att katten har mask.

Så hur gör ni ?

*kram*

• Svar på tråden Avmaskning ?
  • Gull Mamman

Okej , tack för alla svar , men vi har ej sätt några maskar, men de ser man alltid i bajset eller ?

• Rigmor Mortis

Inte avmaska förebyggande! Risken för resistenta parasiter ökar lavinartat! Jag har innekatter och avmaskar.. aldrig. För jag har aldrig märkt att de har mask.
    Man kan skicka träckprov på analys om man vill veta säkert.

• Höstlängtan

Nej endel lever i kroppen och syns inte. Endel kräks de upp. Andra tecken är dålig matlust, trötthet, matt päls, kräkningar....

• Skärgårdsfru

Du ser maskarna i bajset eller så spyr din katt upp maskarna. Andra tecken du kan hålla koll på är dom jag rabblade upp i mitt första inlägg

• dekad

Förr gav man penicillin förebyggande hos kullar också, men det la man av med när det visade sig att bakterier kunde bli resistenta (nähä, är det sant??).
    Synd att inte fler veterinärer fortsätter sin utbildning efter att dom examinerats (ja, annat än i foder- och läkemedelstillverkarnas regi då, men det vet jag inte om man kan kalla för riktig utbildning).

• Skärgårdsfru

dekad

Som vanligt skriver jag under på det du säger

• Gull Mamman

Okej, Men han äter som han brukar , glänsande päls, kräkts har han inte gjort på länge men när han gjort det så har det vart hårbollar , men så ni tycker inte att vi ska avmaska ?
    Självklart vill jag ju inte avmaska i onödan, men man kanske ska avmaska 1g eftersom det var så länge sen eller nåt ..

• Jacqueline

dekad***så du menar alltså att det är bättre att undvika avmaskning ända tills katten bajsar eller kräks mask????
    Ända tills det har gått så långt att du kanske behöver ett kraftigare medel för att få bort alla parasiter ifrån tarm/mage.
    Jag skulle inte vilja vara din katt kan jag ju säga...

Svar på tråden Avmaskning ?