• Gull Mamman

Avmaskning ?

Heej.

Våran katt är 1år och 4månader och är en innekatt.
    Första gången som han vart avmskad var när vi köpte honom, men efter det så har inte han blivit avmaskad. Ska man ge avmaskningsmedel , fast han inte har mask ?
    Jag har hört 2 saker från olika håll.
    1. Att man ska avmaska 1 gång per år fast de kanske inte har mask.
    2. Att man bara ska avmaska när man vet säkert att katten har mask.

Så hur gör ni ?

*kram*

• Svar på tråden Avmaskning ?
  • Gull Mamman

Eller så håller jag helt enkelt koll på lådan , så ser jag ju ifall han skulle få mask ..

• MrsNelson

jag avmaskar minst en gång om året! Mina kissar är ute och vi bor i skogen så dom får mask! Så varje november blir det avmaskning med ett allroundmedel som tar många maskar, då brukar man också ha sett maskar i rumpan, sen kan det bli någon mer gång under året när dom äckliga bandmaskarna syns till! vilka medel finns det som bara tar bandmask?

• Jacqueline

i detta fallet är det en innekatt det handlar om så där är en liten skillnad.
    Men om katten hade varit utekatt så anser jag att man bör avmaska minst en gång pper år för "säkerhetsskull" då man inte alltid har koll på kattens avföring/spyor.
    Visst man kan se det på andra symptomer oxå men det kan samtidigt antyda till annan sjukdom.

• Rigmor Mortis

Japp, precis Avmaskning på rutin är av ondo, åtminstone på innekatter.

(SVA tar för övrigt 235 kr för att analysera kattbajs efter Giardia m.fl protozoo-cystor och ägg av mag-tarmparsiter som piskmask, hårmask.)

• Skärgårdsfru

Ja precis, ts handlar om en INNEkatt

• dekad

Eller skulle man vilja vara min katt? *hmm* Jag ser mina (inne)katter varje dag, gosar, tömmer bajslåda, leker, så jag skulle nog märka om de fick mask. Alltså skulle jag behandla om något problem uppkom. Då skulle jag faktiskt hellre låta bli att vara en katt som ägaren inte ser sjukdomstecken på för att jag sprang ute mer eller mindre hela tiden

Och TS har en innekatt, alltså har hon troligtvis så bra koll på katten att hon märker om den har mask. Om den inte är allmänpåverkad och man inte ser något som helst i bajset och man fortfarande är osäker man kan skicka in ett träckprov till SVA.

• MrsNelson

mina katter blev allvarligt sjuka, totalinfekterade med mask, det hände när jag på tråd av en veterinär avmaskade med samma medel rutinmässigt 5 gånger per år....jag har bytt veterinär...

• Gull Mamman

Okej så enligt de nya rekommendationerna, så ska man bara avmaska när det behövs, då avmaskar vi inte iaf inte nu eftersom han inte verkar ha några maskar ..

Tack för alla svar, Kram *

• Skärgårdsfru

Precis TS. Det är dom nya rekommendationerna. Lycka till med kissen hur du nu än gör

• MrsNelson

Gull Mamman
    nä det var verkligen inte någon bra vet, det var ett par år sen... men nu är kissar friska och glada!

• MammanMarie

Jag har däremot fått informationen om att det är viktigare att avmaska INNEkatter då dom inte har samma immunförsvar mot parasiterna som utekatterna har. Om man som matte eller husse drar med sig smittan hem t ex. Umgås med andra katter t ex eller råkar trampa i något eller så.. Det sade vår veterinär iaf. Går inte att undvika att märka om dom får mask så vi gör det bara vid behov, vilket har varit noll ggr.. Har en utekatt.

Svar på tråden Avmaskning ?