• Zocute

snabba tips till tårta/kaka till födelsedag!

Hej,

Tänkte överraska släkten med någon ny tårta/kaka till födelsedagsfikat i helgen. (inget barnkalas alltså)

Brukar alltid göra hallonmarrängtårta eller morotskaka. Vore kul med nåt nytt.

Så kom igen med ett relativt enkelt recept, berätta gärna vad det är för slags kaka, typ maffig, syrlig, frisk, söt osv...=)

• Svar på tråden snabba tips till tårta/kaka till födelsedag!
  • roha

min man gillar ananas tårta

ta 3 tårtbottnar.
    krossad ananas
    vispad grädde
    vaniljkräm

blanda ungefär 2 brkar ananas med vaniljkrämen, ungefär 2 färdiga paket (såna som finns på tetrapack)
    Smeta det på det understa o översta lagret.
    i mitten ska du ha bara vaniljkräm.
    kladda sen in hela tårtan i grädde o lägg krossad ananas på toppen

jättegott säger han,men jag gillar inte ananas så jag vet inte.

• Dante

Fräsch syrlig, mäktig!
    Enkelt att ha förberett dagen innan...

CREME FRAICHE TÅRTA

2 ägg

1,5 dl vispgrädde

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 citron

2 dl creme fraiche

6 digestive

Lägg äggulorna i en skål, vispa äggula med socker, citronsaft och skal.

Vispa äggvitorna till hårt skum.

Vispa grädden löst.

Vänd försiktigt ner creme fraiche i grädden.

Vänd försiktigt ner äggulesmeten och äggvitorna.

(Jag brukar balanda ordentligt för att det inte ska skära sig)

Krossa digestivekexen och lägg hälften i en springform. Häll i smeten och häll över resten av smulorna.

4 timmar i frysen

Ta fram 0,5 timme innan den ska ätas

(Brukar göra dubbel sats i en form)
    All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Zocute

Creme fraiche tårten lät mumsig....men jag har ingen springform, tror jag..om det är en sån man öppnar på kanten?

Tack....någon mer!??

• lövet2

Vanliga sockerkaksbottnar. Ett lager mosad banan och ett lager mosade hallon (köper frusna på ICA). Grädde ovanpå och dekorera med några hallon och bananskivor!

• lövet2

Recept på tårtbottnar:
    Högst 50g margarin
    1,5 dl mjölk
    2 ägg
    3 dl socker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Gräddas i 175-200 grader i ca 30 minuter

• Sussie77

Du kan alltid göra en "vanlig" tårta..enkelt och gott.

Köp färdigt tårtbotten, tina jordgubbar som du mosar och låter rinna av och sätt på ena lagret, mosa banan och sätt på andra lagret.
    Vispa grädden och sätt på, sedan kan man gärna låta tårtan stå över natten innan den ska serveras, då blir den inte lika torr utan mycket godare tycker jag.
    För att få den fin kan du dekorera den med olika frukter eller bär..du kan lägga på ex jordgubbar, skiva kiwi, vindruvor och så finns det någon frukt som ser ut som stjärnor när man skivar dom..minns inte vad dom heter, men dom ska man skriva ganska precis innan man serverar tårtan..du kan lägga alla frukterna/bären i "tårtformsmönster"..alltså typ i triangel mönster med smala speltsen in i mitten mot tårtan.

Om du vill kan du även dagen före smälta choklad och spritsa ut i ett rutmönster som sedan får stelna i rumtemperatur (VIKTIGT, stoppa ej in i kylen, för då börjar den svettas när du tar ut den..när den väl stelnat helt..då kan du stoppa in den i kylen och då "svettas" den inte sedan)
    Tryck sedan fast alla rutmönster på sidan av tårtan, blir färggrann av alla frukter och bär.

• Dante
    Zocute skrev 2006-12-12 14:08:34 följande:
    Creme fraiche tårten lät mumsig....men jag har ingen springform, tror jag..om det är en sån man öppnar på kanten?Tack....någon mer!??
    Det ska funka med vanlig form också, bara att vända ut den när den tinat lite!
    All you have to decide is what to do with the time that is given to you
Svar på tråden snabba tips till tårta/kaka till födelsedag!