• Twilight

Kläder och jämnställdhet...

Läste i något inlägg att det är sån könsdiskriminering när det gäller barnkläder...
    Jag tycker det är såååå löjligt att säga/tänka sånt.
    Måste ALLT göras till jämnställdshetsfrågor???
    Jag har en dotter och har aldrig haft något problem att hitta rejäla "lekkläder" eller neutrala färger åt henne. Då handlar jag på vanliga affärer som Lindex, Åhlens o H&M
    Tycker också att det finns snuttiga o söta kläder åt killar, med fina färger.
    Allt är ju inte murrigt blått o grönt, det finns ju klara fina blå färger, rött, orange mm.

Blir så trött på allt snack om jämnställdhet... Håller förstås med om "Lika lön för lika arbete" odyl, men man får väl för 17 acceptera att kvinnor/flickor o män/pojkar är olika, har alltid varit o kommer att förbli.
    Hur tråkigt vore det inte om alla barn gick omkring med lika kläder?

• Svar på tråden Kläder och jämnställdhet...
  • Teskedsmamman

Det handlar väl egentligen inte om jämställdhet... iaf inte i mitt fall... jag är bara så j*vla trött på att jag antingen måste handla blått eller rött eftersom det knappt finns något annat.....

• Cecilia2

Naturligtvis finns det alltid alternativ att köpa. Man måste t ex inte köpa stringtrosor och bh:ar med inlägg till småflickor även om de finns på marknaden - man kan knappast skylla på affärerna när flickorna använder dessa - det är ju föräldrarna som handlat dem...

Det gjordes ju en jämförelse av pojk- och flickkläder i höstas (tror jag), bland de "senaste" kläderna, och i den undersökningen kom man fram till att pojkarnas kläder överlag var av rymligare modeller med god rörelsefrihet, medan flickornas kläder var av tajtare sort som ofta hindrade rörelsefriheten.

Men allt handlar ju som sagt om vad man som förälder väljer att sätta på sina barn. Jag tycker att man med rätta kan bli irriterad över kläder som sitter på ett sådant sätt att de talar om för flickan att hon inte skall leka vilda lekar utan sitta lugnt och stilla och se fin ut... Men det är mitt eget ansvar som mamma att inte köpa dessa kläder.

• Mandy

Ja jag blir så trött på att jeans redan vid strl.62 ser så olika ut! Smala utsvängda med blommor på till flickor och rymliga tuffa till pojkar! Nä, jag kollar hellre på byxor till min dotter hos pojkarna. Och allt rosa med blommor! Tycker det är så fantasilöst och trist! Visst kan det vara fint med lite sånt, men inte bara!

• zoe

Angående string trosor och BH med snobben på i storlek AA 65!

Det är inte bara föräldrarnas fel.
    Det är tillverkarnas fel.
    Men föräldrar ska absolut inte acceptera att deras dotter köper det.
    Är man i 10 års åldern så är det bara att knalla in å handla.
    Det är otroligt viktigt att man protesterar mot detta.
    VARJE gång jag är i en butik där dom säljer sånt skit så påpekar jag det för personalen.
    Det borde alla göra.

• therese

Läser till lärare o läser en del texter om problemet. (Om man ser det som ett problem...)
    Det är faktiskt så att flickor inte tillåts visa aggressivitet eller ilska i samma utsträckning som pojkar, det visar en studie av daghem med barn i åldrarna 1-4 år. Flickor förväntas vara omhändertagnade och känslosamma och pojkar aktiva, skapande och "känslokalla".
    Redan späd ålder gör vi alltså mycket stor skillnad på våra barn med avseende på kön.
    Eftersom barn i späd ålder är väldigt lika oavsett kön, könsbestämmer vi dem genom yttre attribut och då framförallt kläder.
    Om jag genom att välja neutrala, rymliga kläder och klara färger åt min dotter kan få henne att mer likna en pojke och därmed få tillåtelse av dagispersonalen att visa sina "manliga" sidor dvs vara innovativ, något dominant och aktiv, så finns ingen tvekan.

Jag går till "pojksidan" på HM o köper kläder, eller till PoP som faktiskt har rymliga, neutrala kläder i hela butiken o inte bara på pojksidan.

• Åsa

Jag har till och med hört kommentarer från vissa när de sett neutralt klädda barn att då vet de ju inte hur de ska behandla dem... inte konstigt att vi får inlärda könsroller. Nästa steg är väl att börja ta hål i öronen på småflickorna på BB som i vissa länder så att det absolut inte ska bli något "fel" i bemötandet. Den lilla könsmässiga skillnad som finns innan puberteten motiverar knappast de stora skillnaderna på kläderna idag. Visst är det upp till föräldrarna att välja vettiga kläder men det hade ju underlättat om de stora och billiga klädkedjorna medverkat.

• Elinmamma

JAg kan inte annat än hålla med de flesta, jag blir tokig när jag ska handla till min tjej, 1 1/2 och ska gå i tajta byxor som knappt är varma på vinter? Nej mycket blir handlat på "pojk" sidan. Men även en hel del på Icamaxi som har hyfsade kläder till otroligt låga priser... ;)
    Jag läste något förslag förut om att slå ihop pojk och flick kläder och sen ha "finkläder" lite för sig istället. Visst jag handlar gärna söta kläder oxå men vardagskläder ska tåla att lekas i.
    Fast sen är det en helt annan diskussion om leksaker... Jag försöker köpa/önska blandat, men bilar som hon har fått leker hon en stund med men dockorna släpar hon runt med överallt... Och då har hon ändå fler bilar än dockor... ;)

• kixan

en sak till också, som jag har märkt, fler som varit med om samma sak?

"flickkläderna" är mindre än "pojkkläderna", tex så sitter en "flick"-tröja strl 74 (min dotter är 68cm lång) helt perfekt på Alma, medans en "pojk"-tröja i samma storlek sitter som en säck, jag måste vika upp ärmarna 2 varv för att hon ska kunna ha den...
    Jag trodde i min enfald att kläder som är storleksmärkta efter barnets längd borde vara lika stora, men så är det tydligen inte. Helskumt eller vad?

• ikelipiken

Att det finns väldigt små storlekar i stringtrosor och bh:ar som 65 AA tycker jag är acceptabelt, då det finns vuxna/tonåringar som är väldigt små/taniga med inte så himla mycket byst. Men det borde också tillverkas och säljas mer underkläder för dem med större mått.
    Men vad jag inte skulle acceptera skulle vara att min dotter (har ingen ännu) köpte dessa underkläder. Tycker då att hon kunde vänta tills hon var i ett riktigt behov av en stadig Bh och inte handla bara för att resten av flickorna i klassen har en liten söt Bh som passar deras mått.

Lite tråkigt tycker jag att det är med barnkläder, då det inte finns så gott om neutrala färger i de vanliga butikskedjorna i en mindre ort.
    Där finns ofta den tydliga gränsen mellan pojke och flicka. Rosa eller blått vill säga.
    Men blått passar ju flickor också, men det behövde ju inte finnas tryck på varje klädesplagg med bildäck och traktorer osv. Likaså passar ju en del pojkar i rött eller gult, men på dessa klädesplagg finns ju oftast en blomma eller så på.

Var med en kompis på stan häromdagen som för ett par månader sedan fick en liten dotter. Denna kompisen var så trött på dessa klara gränser mellan pojk och flickkläder att hon köpte en grön jumper med en traktor på, ser inget fel i det. Vi mötte då en annan kompis som nyss fått en son som också hade handlat lite kläder åt sin lilla bla en röd body med en ros på.
    Denne sa till kompisen med dottern som stolt visat upp vad hon köpt åt dottern "Åh, din lilla flicka ska bli traktorförare ser jag"! Varpå kompisen till dottern tittade på den röda bodyn och muttrade tillbaka "Ja, och din son ska bli florist ser jag nu"!

Att man inte ska kunna handla kläder som passar till barnen utan att få sådana pikar tycker jag verkligen är tråkigt!

• JsN

Nu vet jag inte om just traktorförare är ett yrke *ler* men om det är det så förstår jag inte varför en liten tjej skulle vilja bli det? *ler*

Är själv kvinna i ett mansdominerat yrke och trivs ypperligt med det...

Svar på tråden Kläder och jämnställdhet...