Hur hade ni reagerat om er 10 åring sagt....
Oj va svårt...
Om jag utgår ifrån att det var en engångsföreteelse så skulle jag nog för det första själv vara tvungen att ta ett djupt andetag o räkna till tio för att lugna ner mig. Sen är det aldrig fel tror jag att i såna här tillfällen att faktiskt tala om och visa hur ledsen man blir. Dels givetvis rent personligt, att bli kallad kärringjävel är inte kul, dels är det ju en besvikelse att ens barn ens kommer på tanken vara så respektlös mot en medmänniska, oavsett vem.
Gör klart för barnet(när ni lugnat er) att du förstår att det skedde stundens hetta men att det är helt oacceptabelt. Tala om hur ledsen du blir. Inget barn VILL ju egentligen göra sin mamma ledsen. Barnet ifråga vet säkert att det gjort fel, kanske ångrade han/hon sig i samma sekund orden kom "flygande".
Det är svårt att be om ursäkt o säga förlåt. Pressa inte ! Jag fick "älta" detta med att säga förlåt många gånger med min dotter, hon tyckte det var jättejobbigt att "svälja stoltheten". Jag visste ju innerst inne att hon skämdes och ångrade sig när hon varit dum, det fick räcka.
Straff tycker jag är helt ointressant. Säkert mådde din 10 årig inte alls bra när detta hänt. Straff nog tycker jag. Ett allvarligt samtal där du talar om hur ledsen du blev o att du INTE accepterar ett sånt beteende. Tala dessutom om för barnet att du älskar honom/henne trots allt. Mina barn o jag har ett "talesätt" som lyder: "Jag älskar alldid DIG, men inte alltid det du GÖR".