Inlägg från: Shoegal |Visa alla inlägg
  • Shoegal

Hemmagjorda pepparkakshus?

Hur funkar det egentligen? När man skär ut degen och sätter in den i ugnen så flyter den ju ut och får en helt annan form än den skulle haft. Praktexemplet är väl Mamma W:s muminpepparkakshus i livingbycw.blogsome.com/ Hur sjutton ska man göra för att få rätt form så att man kan bygga ett hus? Känns ju som om det är mycket enklare att köpa färdig byggsats i mataffären

(Fast det där muminpepparkakshuset hade blivit grymt fint om man fått det att se ut som det var tänkt!)

• Svar på tråden Hemmagjorda pepparkakshus?
  • Shoegal

Aha, flyter degen inte ut om man har mjöl på plåten? Käckt!

• Shoegal

Fru Höstlöv: Men även om man plattar till kanterna så har ju degen jäst ut, väl? Krångligheten som jag ser det är ju inte bara att kanterna blir skeva utan att degen jäser ut så att huset får de mest lustiga former, insjunkna fönster osv.

• Shoegal

Fru Höstlöv: Jag gör inte pepparkakshus, isf skulle jag nog köpa färdig byggsats Men jag funderade lite på hur man gör om man gör själv eftersom de få ggr jag försökt så har det inte blivit så bra utan mer som i bloggen Men skulle jag få för mig att försöka själv så har jag fått jättebra tips som jag ska testa, olika degar kanske reagerar olika...Tack för alla tips!

• Shoegal

Vilka coola hus!! Eiffeltornet är sparat, vem vet, det kanske blir ett sådant hos Shoegal nästa år

Svar på tråden Hemmagjorda pepparkakshus?