• Shoegal

Hemmagjorda pepparkakshus?

Hur funkar det egentligen? När man skär ut degen och sätter in den i ugnen så flyter den ju ut och får en helt annan form än den skulle haft. Praktexemplet är väl Mamma W:s muminpepparkakshus i livingbycw.blogsome.com/ Hur sjutton ska man göra för att få rätt form så att man kan bygga ett hus? Känns ju som om det är mycket enklare att köpa färdig byggsats i mataffären

(Fast det där muminpepparkakshuset hade blivit grymt fint om man fått det att se ut som det var tänkt!)

• Svar på tråden Hemmagjorda pepparkakshus?
  • LinTra

Jag gör ganska tunna väggar + att jag mjölar plåten, det gör att degen... "fastnar"

• Shoegal

Aha, flyter degen inte ut om man har mjöl på plåten? Käckt!

• Svinto78

Men man kan väl skära till rakare kanter direkt när man tagit ut dom från ugnen?? Alltså när dom fortfarande är jättevarma, annars går dom ju sönder såklart...

• LCroft

Köper jämt färdiggjord pepparkaksdeg (finns åtminstone i Finland) och den flyter inte ut iaf. Men jag är ju lite lat också

• Jenny70

Yngsta barnet gjorde delarna till ett pepparkakshus med sin faster i helgen. Han tog hem bitarna (och dom är jättefina & verkligen raka i kanterna) så nu återstår det roliga jobbet för mamsen...att försöka få ihop bygget med kristyr & garnera det med MASSOR av godis!!

• modesty

Har aldrig gjort ett pepparkakshus men nu blev jag jättesugen.
    Hur gör man?.. Skissar ni upp en ritning först på delarna?..
    Hur får man ihop delarna sedan?..

• magnus07

Vi gjorde pepparkakshus för första gången i år och precis som TS nämner så hade vi problem att våra väggar ändrade form beroende på hur det svällde. I år löste vi det på så sätt att jag stog med sandpapper och filade ner kanterna så dom blev jämna och raka. Nästa år så kommer vi dock att lägga på mallen ytterligare en gång när bitarna tas ut ur ugnen och skära till före allt stelnar...

• Iroyg

Jag kavlar ut degen direkt på bakplåtspappret och skär ut delarna där för att de inte ska bli missformade när man flyttar dem till plåten. När de är färdiggräddade skär jag kanterna raka med en vass kniv. Sen smälter jag strösocker i en stekpanna och doppar en kant i taget och fogar ihop, det stelnar ju väldigt fort så man kan inte doppa alla kanter på en gång.

• Fru Höstlöv
    Raka kanter:
    Efter halva gräddningstiden tar man ut plåten och "plattar till" kanterna med en lång stekspade eller liknande, det rekommenderar min kokbok och det gå bara bra.
    modesty skrev 2006-12-19 10:56:54 följande:
    Hur gör man?.. Skissar ni upp en ritning först på delarna?..Hur får man ihop delarna sedan?..
    Ritning på diverse hus brukar finnas att skriva ut från olika sidor på internet.
    Smält socker i stekpanna blir jättebra (och jättevarmt) lim om man tänker äta upp huset sen.
    Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Shoegal

Fru Höstlöv: Men även om man plattar till kanterna så har ju degen jäst ut, väl? Krångligheten som jag ser det är ju inte bara att kanterna blir skeva utan att degen jäser ut så att huset får de mest lustiga former, insjunkna fönster osv.

• Fru Höstlöv
    Shoegal,
    att min pepparkaksdeg har jäst ut och fått konstiga former har jag aldrig varit med om, så det kan jag inte uttala mig om. Det brukar vara mina kanter som kan bli annat än perfekt raka och det är dom jag tycker det funkar jag att göra raka igen med en stekspade.
    Hoppas du löser ditt andra problem, testa en annan deg kanske?
    Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Shoegal

Fru Höstlöv: Jag gör inte pepparkakshus, isf skulle jag nog köpa färdig byggsats Men jag funderade lite på hur man gör om man gör själv eftersom de få ggr jag försökt så har det inte blivit så bra utan mer som i bloggen Men skulle jag få för mig att försöka själv så har jag fått jättebra tips som jag ska testa, olika degar kanske reagerar olika...Tack för alla tips!

• Shoegal

Vilka coola hus!! Eiffeltornet är sparat, vem vet, det kanske blir ett sådant hos Shoegal nästa år

Svar på tråden Hemmagjorda pepparkakshus?