• Sarius

Får man säga...

Får man säga bög om honosexuella?

Nej, säger jag.
    Vad tycker du?

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-15 07:24:09:
    Felstavat, men ni förstår nog vad det skall stå
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får man säga...
  • crazy family

respektera skulle de va Fundersam

crazy family skrev 2006-12-15 13:12:16 följande:
    Att säga bög är precis som att säga lesbisk. Inte nedlåtande på nåt sätt Jag föredrar att bli kallad flata i juförsej. Att vissa homosexuella killar inte gillar o bli kallad bög, ja då får man acceptera de men jag har aldrig träffat på något sådant.
  • Rusty

De flesta manliga homosexuella jag känner kallar sig själva för bögar. Om jag pratar med dem och av någon anledning behöver använda ett dylikt ord (är ju inte så ofta man har anledning att diskutera sexuella preferenser med folk...) så använder jag också ordet bög. Det beror ju helt på sammanhanget och hur man tror att det kommer uppfattas av den man pratar med.

• Nica74

Ja. Om det är män. Skulle bli lite fel om man sa det om lesbiska också

• Linda1976

Funderar på om bög är ett ord som är mer accepterat i storstäder?

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • MrsL

Varför inte? De kallar ju sig själva för bögar!

Koff skrev 2006-12-15 13:10:45 följande:
    Får man inte säga bög nu längre eller vad?
    Ännu ett nedvärderande ord, tydligen. Snart får man inte säga någonting om någonting...
    Man måste tänka på vad man säger så att man inte säger det man tänker!
  • lilla mej

vad ska man annars kalla en manlig homosexuell? och säg inte gay för det är engelska......vi bor och pratar svenska nu.

• Havsjungfrun

Ja, om de är män. Det är ju inget nedlåtande i det.

• lilla mej

Ännu ett nedvärderande ord, tydligen. Snart får man inte säga någonting om någonting...

ja tänk om en svart afrikan(man) skulle vara homosexuell.....
    oj vad fula ord det skulle bli...

• Laire

Själv tycker jag att bög/flata blivit accepterat först på senare år, inte att det håller på att bli fullt att säga det.

Kommer ihåg ett Fridreportage för sex-sju år sedan då en tjej kallade sig flata trots att det var ett skällsord.

Allmänna opinionen är ingenting annat än det folk tror att andra tror
  • miss kitty

upplever inte "bög" som ett nedvärderande ord så det är helt ok att säga, men jag tycker däremot att det låter ganska grovt och föredrar att säga "homosexuell".
    Tycker det är ungefär som att säga "knulla", inget större fel på det, men hellre säger jag "att ha sex"

Röstade att det är ok.

• studenten

För inte särskilt länge sedan var bög ett skällsord, någonting som användes för att nedvärdera homosexuella män. När bögar själva började använda begreppet om sig själva förändrades värdeladdningen. Väldigt många homosexuella män i Sverige idag använder benämningen bög och ser det inte som något negativt att omgivningen använder samma begrepp.

Det som gör mig nyfiken är hur ofta det egentligen är nödvändigt att referera till någon med hjälpa av ord som beskriver personens sexualitet. Hur ofta talar du om någon som "heterot"?

• miss kitty

studenten: det där kan jag också förvånas över ofta, varför är det så otroligt spännande med någon som inte tillhör gruppen av mest normala i något avseende (etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller liknande)???

• nica83

Ja, det är som att säga lesbisk om en homosexuell tjej. Däremot kan vissa killar ogilla uttrycket, bäst att känna av läget om man säger ordet till någon...

• E l l a

Ja, det är åtminstone vad mina bögkompisar kallar sig själva. Jag kallar själv homosexuella kvinnor för flator och män för bögar, har en hel del homosexuella vänner av båda könen och det är de orden de själv oftast använder. För mig är inget av orden nervärderande på något sätt, och jag tror nog att orden övergått från att vara skällsord till att vara något "normalt".

Svar på tråden Får man säga...