• Anonym (Åsa)

Tetralysal-hjälp!!!!! (akne)

Kan någon hjälpa mig??

Ätit Tetralysal (300mg/kapsel) mot aknen nu i 4 veckor! På receptet stog att man skulle ta två tabletter dagligen i 3 veckor, därefter minska till 1 tablett om dagen! Efter de första tre veckorna kändes huden nästan okej.....färre utbrott. Men nu efter att jag sänkt dosen har jag återigen börjat få finnar!!

Inbillar jag mig??? Är det en tillfällighet eller kan dossänkningen påverka så märkbart? Eller bör jag kanske eg. ha den bubbla dosen hela tiden?

Har nån erfarenhet??

• Svar på tråden Tetralysal-hjälp!!!!! (akne)
  • CrazyOne

Detta medel funkade inte alls på mig..

Prata med din läkare och se vad han säger, för folk utan medicinsk utbildning ska och får ju inte komma och säga att du ska ta mer.

• Callina

Det kan ju också vara så att acnen blir värre när man ätit ett tag för att sedan igen lugna ned sig. Men som Crazyone säger, du måste fråga din läkare. Lycka till.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
  • Anonym (Åsa)

Ja, min läkare är alltid så svår att få tag på....därför behövde jag höra lite erfarenheter här....

Min akne är vuxenakne som kommit tillbaka efter roaccutan....men den är ju mildare nu. Så han trodde Tetralysal skulle hjälpa....

Men är 4 veckor någorlunda tillräckligt för att kunna bedöma resultatet? Hur fort verkar antibiotika?

Lilla Vimsan: Har du också ätit detta?

Crazyone: Vad hjälpte dig istället?

• emtoao

Tetralysal hjälpte inte mig heller. Jag åt i två månader men märkte ingen skillnad alls, och under de två månaderna åt samma dos hela tiden, alltså 2x300mg.

Nu är inte jag expert på det här men tetralysalen hjälper ju om det är så att acnen kommit på grund av bakterier. Alltså någon form av bakteriell acne. Tydligen var inte min acne någon sådan...

Jag blev erbjuden Roaccutan men ville inte ha det. Istället fick jag Diane utskrivet av min gynekolog. I Sverige så är det marknadsfört och säljs som acne-medicin med "biverkningar" som p-piller. I andra länder än Sverige så marknadsförs det och säljs som p-piller. Min acne verkar komma från ormonrubbning efter jag slutade med p-piller som jag hade käkat i 8 år ungefär. Då kan östrogenhalten kroppen sättas ur balans och acne kan komma därav. Diane innehåller HÖG halt Östrogen. Har ätit nu en månad och huden börjar bli bättre. Har kombinerat det med bra rengöring o.s.v. Nu ska man ju inte äta Diane allt för länge heller med tanke på östrogenhalten och så. Och är man i barnplanerar-stadiet ärju inte det eller att rekommendera då det fungerar som preventivmedel också.

Ang. dosen på dina tetralysal så ring din läkare. Ta ingen lekmanna-rekommendation på det. Det är en stark medicin!

Lycka till!

• Anonym (Åsa)

Ja, hört talas om diane, men jag har också ätit massa p-piller och behövde "vila" kroppen lite från hormoner, därför har jag inte testat det. Men syrran äter diane, och det funkar utmärkt! Så det kan va ett alternativ...

Hm, undrar varför läkaren skrev att jag ska sänka dosen.......

• emtoao

Alltså grejjen med antibiotika är väl att man kan bli resistent om man äter för höga doser för länge. Det vill man ju helst inte bli!

Jag ska väl vara ärlig här och inte förvirra. Det var inte min läkare som sa att jag skulle äta dubbel dos så länge... det var jag själv som tog den chansen/risken. Och det gjorde jag väl för att jag inte märkte någon som helst skillnad. Men står det inte i pappret också att man ska sänka dosen, alltså pappret i själva kartongen. Tror att det är en allmän rekommendation. Jag reserverar mig för fel där.

Ja, det är väl det tråkiga med Diane. Känner inte heller för att proppa i mig hormoner men jag orkar inte med denna hyn jag fått, jag blir galen. Men förhoppningsvis så behöver man inte äta så länge för att kroppen ska stabilisera sig.

• annsing82

har ätit Tetralysal. med det är det som dom flesta behandlingar mot acne att man blir sämre innan man blir bättre. jag blev inte helt bra men bättre. så att det inte var det första folk såg och jag hadeinte ont.

• CrazyOne

Jag har kört IPL behandling. En slags laser som tar bort acnen.
    Funkade jättebra på mig, men dock dyrt som fan då mitt landsting inte ansåg att det var tillräckligt bra för att betala det.

Då hade jag testat ALLT utom Roccautan och det vägrar jag äta.

• Anonym (Åsa)

annsing82: Hur mkt försvann och hur länge har det hållit i sig nu?

emtoao: Usch, jag vet exakt hur det känns, huuuuuh....man mår ju psykiskt dåligt av dessa ständiga blaffor!! Jämt, jämt....skitjobbigt!! Inget hjälper och man blir desperat! Förstår absolut att du tar diane, troligen kommer jag också ta det längre fram! Har också gjort allergitester för två v sen, får resultat imorrn...

Crazyone: Hjälpte lasern??? Är det typ blått och rött ljus? Hur många beh. behövdes??

• Callina

Nej, jag har inte ätit det själv. Har ätit roaccutan dock, när jag fick hormonrubbning efter graviditet. Min son har ätit tetralysal och nu gått över till roaccutan.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
  • annsing82

jag fick bort så mycket att jag inte skämdes när jag visade mig bland folk. huden fick ju läka ut ordentligt och fick mer motståndkraft. har man haft svår acne som jag hade så var det jätte bra. nu är det flera år sedan jag åt tetralysal och visst får jag fortfarande finnar men inte dom mängderna. jag kommer inte ihåg så mycket detaljer om hur mycket det hjälpte.
    Använde ett tag någon receptfri kräm påapoteket som läkaren rekomedderade. den var jättebra på så sätt att den tog bort finnarna. men jag fick en rejäl allergiskt reaktion på dom. hela ansiktet svullnade upp.

• Anonym (Åsa)

Lilla Vimsan: Visst är det jobbigt...min läkare säger att jag har lite av alla orsakerna; både hormonrubbning, för hög fettproduktion och bakteriehalt....

annsing82: Låter jättebra att det hjälpte!!

Svar på tråden Tetralysal-hjälp!!!!! (akne)