• majyra

Bra kraftuttryck, om man är arg.

Jag vill ha bättre ordförråd, med BRA ILSKNA kraftuttryck, då jag är arg. Jag känner att jag i brist på ord, använder mig av SVORDOMAR, men egentligen tycker jag att svordomar är "lama" på något sätt
    (-intetsägande eller hur jag ska säga!).
    Jag ska höra av mig till svenska språknämnden, för jag tycker att man behöver "kraftuttryck". Det är viktigt att då man är RIKTIGT ARG, att man kan uttrycka sig bra. Det tror jag på, iallafall!

Nå'n som har bra tips-alternativ till svordomar (vill ju också stävja svordomar och sånt, för dotterns skull!)

• Svar på tråden Bra kraftuttryck, om man är arg.
  • delifi2

tycker ja oxå vore bra.
    man svär alldels för mycke nu för tiden å sen när våra barn svär så undrar vi vad dom har fått d ifrån.

tyvärr kommer ja inte på nåt bra ord

• TigerLily

järnspikar? sablar?
    Svårt...jag svär alldeles för mycket, å min dotter talar då om för mig att:
    -Så får man inte säga mamma!!!
    Så hon har inte tagit efter mig tack&lov. Tur att man fick en sån förståndig liten tös!

• Sannepanne

Hmmmm...svårt! Själv brukar jag bara dra till med ett "AJ som...!" om jag t ex slår i tån. En annan favorit är "fis-gump-toll-kråka!". Och så finns ju de vanliga:
    * För bövelen!
    * Fy hundan!
    * Förbenat också!

Lite snällare:
    * Götapetter!
    * Far åt pipsvängen!

• cattis

Jag gillar uttrycket "Skräp oxå!"

• Tossan79

Fasiken tycker jag är rätt bra.

• emla

Skrutt (ibland skruttans) eller skräp säger jag ofta.

• tigre

jag tycker "FAASEN!!" ar bra.

• Freddz

inget slår jääääääääääddddddddddddddrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnsssssssssssssssssssssssssssssssssss!!!

*så ni vet*

• Linda1976

nångång ibland tycker jag visst att man kan dra till med FAAAN om det verkligen behövs... Annars brukar jag säga scheisse!! (skit på tyska) även om inte bebben ens anlänt.
    Om man vänder på steken så är det ju kyrkan som "förbjöd" svordomar och gjorde dem "fula"... så egentligen är inte en svordom hela världen, om man väljer sina tillfällen

• Bebis

jag hade en period när jag inte ville svära o då sa jag "heliga makaroner" o "brända makaroner"

Svar på tråden Bra kraftuttryck, om man är arg.