• majyra

Bra kraftuttryck, om man är arg.

Jag vill ha bättre ordförråd, med BRA ILSKNA kraftuttryck, då jag är arg. Jag känner att jag i brist på ord, använder mig av SVORDOMAR, men egentligen tycker jag att svordomar är "lama" på något sätt
    (-intetsägande eller hur jag ska säga!).
    Jag ska höra av mig till svenska språknämnden, för jag tycker att man behöver "kraftuttryck". Det är viktigt att då man är RIKTIGT ARG, att man kan uttrycka sig bra. Det tror jag på, iallafall!

Nå'n som har bra tips-alternativ till svordomar (vill ju också stävja svordomar och sånt, för dotterns skull!)

• Svar på tråden Bra kraftuttryck, om man är arg.
  • kajsalisah

En gammal klasskompis till mig sa: "-Olle också!"

Hi hi, vad kul!

• Aros

Jag kör stenhårt med "Uffa!", både som svordom och när jag tycker något är obekvämt/alllmänt besvärligt. Misstänker att det lär bli sonens första ord en vacker dag. En kompis till mig kör med "Lars!" som svordom.

• Themis

Jag kan inte klara mig med ett fåtal kraftuttryck och söker mig gärna till andra språk, även om det då ofta bara blir just svordomar på andra språk:

Attans!
    Dritt!
    Mierda!
    Scheiss!
    För böfvelen!
    Perkele!
    Fy arton!
    Fy bläbban!
    Phy phaen!

Men gör det riktigt ont och ingen hör då kommer det en lång ramsa som skulle få era öron att vissna och ramla av.

Jag måste tillägga att bristfällig vokabulär har infinitesimalt med saken att göra, för jag kan extemporera hur många polysyllabiska och esoteriska invektiv som helst. Men deras subtilt ekvilibristiska kvintessens uppfattas ofta inte av den genomsnittlige abderiten, varför det är enklare att missfirma omgivande populas med deras egna uttryck...

• Miss Daisy

Vi säger ofta shir pommes frites!! Det började som ett skämt men nu har det blivit n vana.

• zabrinhe

Har en moster som brukar köra med Fy sjutton fast det låter som "fy sköten"....

• Lotten84

Jag svär aldrig, är inte naturligt för mig. Inte ens då jag födde barn svor jag. Kan inte komma på nu vad jag säger istället faktiskt.... Beror på situationen..!

• ebben

Bara svordomar funkar för mig,om jag är RIKTIGT arg alltså. Att nåt händer som jag hatar eller att jag slår mig eller nåt,och då bara säja... "attans" eller "fy bövelen" ....skulle aldrig funka.
    Jag har testat,men då blir jag bara ännu argare!?
    "satans förbannade jävlar i helvete!" så låter jag.

• onka

Jag jobbade förut med en bosnisk tjej och lärde mig svära på bosniska. Perfekt, ingen hemma förstod vad jag sa...

• majyra

Va bra! Lite tips! (Vad kreativt ni ändå kämpar på!): Svära på ett annat språk, låter som än idé. Fast okej, då blir det visst en svordom.
    Men vissa svordomar låter faktiskt "mildare" (Även om en "kristen"kanske undviker dem också!)
    "fy för den lede!", tycker jag (själv) låter "mildare", även om "den lede" är synonym till djävul.
    Tycker också ni har kommit med andra "mildare" synonymer, till djävla: "Fy fabian!" och "Fy fasiken!" kanske.
    Men vad svårt det är att komma på alternativa kraftuttryck.
    "milda makaroner!" och "sjutton gubbar!" låter så lamt och mesigt på något sätt. Sånt sa min pappa.

• truckergirl

farao oxså iställer för jä*lar..Vet inte hur jag började med det men det fastnade eller fasiken brukar det oxså bli ibland

• shitvadjaghatar

Jag tycker att vanliga svordommar är alldeles utmärkta.

Fan, jävlar och satan!!! Perfekta ord när man verkligen behöver svära.

Jag menar, varför byta ut en bokstav eller ett ord i ett vredesutbrott?
    Det bli ju i så fall er personliga svordom.
    Samma sak för mig.

Svar på tråden Bra kraftuttryck, om man är arg.