Inlägg från: Skärgårdsfru |Visa alla inlägg
  • Skärgårdsfru

Stor kattras

Jag är inte helt säker men jag har för mig att Ragdoll blir störst. Dom kan väga uppemot 10 kg utan att vara överviktiga. Norsk Skogkatt kommer strax därefter och kan väga uppemot 9 kg utan att vara överviktig.

Det finns uppfödare i Sverige av båda raserna. Du hittar uppfödare på www.katter.nu under kategorin uppfödning och därefter väljer du uppfödarregister.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

Maine Coon kan väga uppemot 8 kg så det är också en stor kattras.

• Skärgårdsfru

Det har jag Jag har en bekant som har flera ragdolls och några av dom är runt den viktklassen.

Jag slog nu upp i Bonniers stora bok om katter (2004 års utgåva av Michael Pollard):

Maine Coon: Normalvikt ligger oftast mellan 5-7 kg. Det står inte något om hona/hane.
    Ragdoll: Normalvikt ligger oftast mellan 7-9 kg för hanar och 4-7 för honorna.

• Skärgårdsfru

Nej dom används inte i avel utan dom är kastrerade. Hon har dom bara för sällskaps skull. Hur hon nu hinner med det med 11 katter, 5 hästar, 2 hundar, ett marsvin och en kanin? Men men, vem är jag att döma

Jag har själv aldrig varit på någon utställning och jag har blandraskatter så jag är inte så bevandrad på det området Jag håller mig till de fina färgbilderna i böcker och på kattsidor på nätet

• Skärgårdsfru

Angående vad som stod i Bonnier... jag kan tänka mig att Maine Coonhanarna kan väga lika mycket som Ragdollshanarna. Men det stod inget om det tyvärr. Någon annan kanske har fler källhänvisningar att dela med sig av

• Skärgårdsfru

Oj nej det tror jag inte man vill ha Förvånad Jag tror faktiskt inte det finns.  Men om det finns så tror jag att det är någon korsning av stor tamkatt och en vildare katt.

Jag bor på landet och här har vi lokatter som smyger runt knutarna. Dom är mer skräckinjagande än vad man kan tro. Jag har bara sett en sådan men den kändes enorm när man väl såg den! Det var inte som att se den på Skansens djurpark direkt.

• Skärgårdsfru

Åh shit pomm fritt! Jag ska genast susa in i Photoshop och försöka ändra storleken på mina katter Haha... nämen den var ju tokstor. 

Intressant att höra att andra länder kan ha större normalvikt på sina katter än vad vi har i Sverige. Men det är ju ett stort land. Aveln är väl kanske större där än här och det har väl avlats mer på de större exemplaren då. *Spånar*

• Skärgårdsfru
    LillaFlingan skrev 2006-12-20 09:45:58 följande:
    Skärgårdsfru: är du säker på att din väninna har renrasiga ragdolls med stamtavla?..
    Det är inte min vännina utan endast en bekant som hyrde mitt stall förut. Och ja jag vet att hon hade stamtavla till dom för vi pratade en del katt då hon har 11 katter och jag har 8 katter. Så det blev ett naturligt ämne att prata om liksom Men alla katterna var inte sådär stora utan bara två stycken. Men dom var syskon så antagligen hade dom stora föräldrar.
Svar på tråden Stor kattras