• thissy

Stor kattras

Undrar om någon vet vad den största tama kattrasen heter?
    Finns den här i Sverige?
    Var kan man få tag på Den?

• Svar på tråden Stor kattras
  • JJbebe

jag är inte så jättebra på detta men jag vet att Norsk skogkatt kan bli väldigt stora, men inte nödvändigtvis. jag har en vägkorsning som väger ca 5 kilo, men jag har hört att hanarna kan väga 11 kg eller något ditåt (utan att vara tjocka)

• Filifjonkan1

bengal katt är en stor o jätte fin katt.
    kostar skjortan (8000kr)
    skulle själv vilja ha en sånn.

• giz den allsmäktige

tiger

ja tiger är en bengal egentligen men heter tiger

• Millani

Det är nog maine coon det skulle jag tro.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • Skärgårdsfru

Jag är inte helt säker men jag har för mig att Ragdoll blir störst. Dom kan väga uppemot 10 kg utan att vara överviktiga. Norsk Skogkatt kommer strax därefter och kan väga uppemot 9 kg utan att vara överviktig.

Det finns uppfödare i Sverige av båda raserna. Du hittar uppfödare på www.katter.nu under kategorin uppfödning och därefter väljer du uppfödarregister.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

Maine Coon kan väga uppemot 8 kg så det är också en stor kattras.

• Millani

Jag har ALDRIg sett en raggis på 10 KILO!!  Nej det är nog välldigt ovanligt att dom väger så mycket utan att vara feta. Mina väger 6 kilo kastratvikt, och dom är normala raggisar. Vanligare är dock med maine coonisar som väger uppåt 8 kilo.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • Skärgårdsfru

Det har jag Jag har en bekant som har flera ragdolls och några av dom är runt den viktklassen.

Jag slog nu upp i Bonniers stora bok om katter (2004 års utgåva av Michael Pollard):

Maine Coon: Normalvikt ligger oftast mellan 5-7 kg. Det står inte något om hona/hane.
    Ragdoll: Normalvikt ligger oftast mellan 7-9 kg för hanar och 4-7 för honorna.

Svar på tråden Stor kattras