Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Stor kattras

Den största kattrasen heter Maine coon, och finns i typ nästan alla färger och varianter.
    Kolla på www.mainecoon-katten.se efter uppfödare och kattungar.

Kossan af Svammel
  • ming
    Celice skrev 2006-12-25 12:58:53 följande:
    Fast denna katten som jag tror TS menar är inte en svensk reg katt utan är impoterad från USA och väger mycket mer än en maine coon, annars är dom verkligen riktigt fina, stora o gosiga!
    Fast googlar man på "largest domesticated cat" så får man ju bara upp en massa om Maine coon, så jag utgår från att det är samma som gäller där som här i Sverige.
    Kossan af Svammel
  • ming

Annars är det ju vildkatter, så som en lokatt och så som gäller, och en sådan vill man nog inte ha sovandes bredvid sig i sängen.

Kossan af Svammel
  • ming
    ming skrev 2006-12-25 13:10:21 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Maine_coonKossan af Svammel
    Fast jag måste säga att de Maine coons jag ser på utställningar brukar vara säkert en iaf 9kg. Det ÄR den största kattrasen, jag svär.
    Jag kan ju rekommendera ts att gå på en kattutställning och titta runt lite och se vad som faller dig i smaken.
    Här har du en lista på kommande utställningar inom Sverak: www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm
    Kossan af Svammel
  • ming
    Celice skrev 2006-12-25 13:12:31 följande:
    Mmm, fast denna katten har min kusin bott granne med, och de impoterade katten från USA för den fanns inte i sverige...och den var stor som en mellanstor hund, hade dock vissa aggresiva tendenser, som tex de vaktade husse o matte när de kom folk på besök.Men de hade de som en vanlig familjekatt....och den var stoooor! mellan 15-18kg och de väger nog inte en maine coon.Som jag skrev innan har de nu flyttat o kusinen kom inte ihåg vad rasen hette.
    Men då kan jag nästan garantera att den hade någon form av vildkatt i sig, för skillnaden mellan tamkatter och vildkatter är ju just att vildkatter är ofta lite mer aggressiva.
    Vad det verkligen en raskatt? Det kan inte ha varit en huskatt eller något annat? Utan den var verkligen en renrasig katt med stamtavla?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Celice skrev 2006-12-25 13:27:06 följande:
    Även min sambo har träffat en kille genom jobbet där han berättade just om denna rasen.men du har rätt i att i Sverige Är maine coon den största...men detta var som sagt inte en svensk reggad ras.
    Fast det verkar ju som att även i USA är just Maine coon den största rasen. Fundersam
    Annars är det som sagt vildkatter eller korsningar med vildkatter som gäller.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Celice skrev 2006-12-25 13:54:28 följande:
    Ja, jag kan ju inte strida mot vad du hittat...men de två olika personer som jag vet har sagt annat...så antingen ljuger dom, vilket jag tycker är lite osannolikt då de båda skulle bli uppfödare då rasen blivit reggade i sverige...
    Var det inom Sverak eller IDP som rasen reggades? För inom Sverak finns det ingen som är större än Main coon. www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
    Jag tror inte att de ljuger, men de kanske inte hade all fakta och därmed kanske trodde att det var en reggad ras, eller nåt liknande.
    Kossan af Svammel
  • ming
    daysi80 skrev 2006-12-26 19:43:51 följande:
    Ragdoll är också en mkt stor ras, sök på den får du se.Våra "pluttar" väger 8 kg respektive 7,5 kg, och de är INTE tjocka.Har inte läst hela tråden, men varför ska du ha en stor katt? Tänkt på temperamentet istället. Och då slår ju ingen RAGDOLL!
    Jag håller med, det är ju bättre att välja på temperamentet (precis som man gör med hundar, för att de ska passa bäst i sin livssituation), och det finns inget bättre än ragdollen!
    Mina är dock inte sååå stora, "bara" runt 5-6 kg. Fast de får alltid EX tyngd på utställningar.
    Celice skrev 2006-12-26 20:03:11 följande:
    Sambon ska fråga killen på jobbet när han börjar jobba igen från semestern nästa vecka...för de va hans katt...får se vad de blir för ras då.hör av mig sen!Storken beräknas komma 070307
    Ja, hör gärna av dig, jag är jättenyfiken på vad det är för katt!
    Kossan af Svammel
  • ming
    Peppa skrev 2006-12-27 21:51:29 följande:
    arnoldsexotics.com/Exotics_index.htmDessa katter var ju urhäftiga! Är eg. ingen kattmänniska, men en djungelkatt kan jag nog tänka mig, en vacker dag...
    Hmmm, i USA, där den här uppfödningen ligger, måste man ha en speciell "wild animal licence". Dessa är alltså inga tamkatter, dessa är vildkatter. Tre av de arterna är till och med utrotningshotade, så jag tvivlar starkt på att det är tillåtet att inneha sådana djur här i Sverige. Men jag är inte så insatt i just sådana lagar.

Länkar hos Wikipedia (fast det finns mer utförlig information om man söker på engelska Wikipedia):
    Serval
    Ökenlo
    Djungelkatt
    Rödlo
    Kossan af Svammel
  • ming
    daysi80 skrev 2007-01-05 21:25:02 följande:
    Ming - mina får alltid positiva kommentarer om storleken, VERY HEAVY BOY...hehe. De söta pluttarna!!!Vad kommer dina bebbar från för uppfödare?
    Eftersom jag är lite småhemlig här på forumet så säger jag helst inte vilken uppfödare de kommer ifrån.
    Men mina får också alltid positivt om storleken, de faller absolut inom ramarna, men de är inte så stora som många andra ragdolls som man ser på utställningar, kanske honan 4,5kg och hanen 5kg nånting (har inte vägt dem på väldigt länge).
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Stor kattras