Andningslarm - Bra eller onödigt?
Bra!
Det står om det i min pres om du vill läsa.
Bra!
Det står om det i min pres om du vill läsa.
Man kan nog bli nervösare, eller så blir man mycket lugnare, som jag blev. kändes bra att veta att om det händer så har jag möjligheten att göra allt för att min son ska överleva.
Ett hett tips är att ta noga reda på hur man ska agera om det skulle inträffa ett andningsuppehåll. Vet man inte det så gör ju inte larmet all nytta. Det kan räcka med att helt enkelt väcka barnet vid en del andningsuppehåll, men kanske inte alla.
Ett annat tips är att aldrig rycka upp barnet ur sängen om det larmar, kolla andningen först. (stäng av tjutet allra först) Barnet kan ha börjat andas igen av sig själv även om det var långt nog för att ge utslag. Såna korta uppehåll händer ju. Det är normalt. Och när dom blir större så kryper dom ju och lägger sig konstigt, då kan det larma falskt.
Det blir osäkert om det blåser för det är så känsligt att det kan ge utslag för blåsten även om andningsrörelserna upphör. Om vinden gungar vagnen. Är det vindstilla så fungerar det, men p.g.a. osäkerheten så rekommenderas det inte utomhus.
Jag vet att jag iallafall inte klarar att sova så lätt att jag hör barnets andning i sömnen, eller tänker på barnets andning i sömnen. Då skulle jag bli tvungen att hålla mig vaken. Men som alla andra människor så behöver jag sova.
En väldigt hemsk historia om att det kan vara svårt att hålla sig vaken:
http://sydsvenskan.se/lund/article185937.ece
Jag blev jätteledsen när jag läste det. Varför fick inte de information om ett larm?? Kan man ju diskutera.
Att jämföra andningslarm med andra säkerhetsanordningar tycker jag stämmer precis. Brandlarm har man för att veta om att det brinner innan det är för sent, så att man kan göra något för att rädda livhanken. Detsamma gäller andningslarm. Det är det ett larm är till för.
Man avråder inte från brandlarm för att det finns en risk att man dör ändå. Man kan inte förutse allt. Man kan bara minska riskerna så gott det går med rimliga metoder. Att ha ett larm tycker jag är en rimlig metod som faktiskt minskar riskerna utan att störa på något vis i onödan.
Man prioriterar ju, det man verkligen tycker att man vill ha, det tar man sig råd till. Det man inte tycker är så viktigt struntar man väl i. Gäller det mesta.
Men det är klart att det vore bra om det var billigare, bara det inte blev sämre kvalité.