• eilema

Andningslarm - Bra eller onödigt?

Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?

Det är en Lillebror !!! (v.20+2=138 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?
  • moltaz

Tror att det kan vara bra förutsatt att bebisen sover i egen säng, i annat fall fungerar det inte...

// Sara
  • Nicke

Vi hade inget med Elina som idag är 2.
    Kommer nog skaffa ett inför nr 2 som kommer i mars dock.

Verkar vara bra. ;)

• getingmidja

Är man nervöst lagd kan man nog bli än nervösare med ett andningslarm, det är min personliga åsikt.
    Har man haft komplikationer med bebisen kan jag förstå om man skaffar ett (på läkares inrådan), men annars tycker jag inte man ska behöva skaffa ett sånt.

• eilema

Bebisen kommer sova i sin egen säng mestadels. Jag vande sonen vid sin egna säng redan från födslen och är glad för det då det aldrig varit några problem med att sova i egen säng, så jag gör nog likadant denna gången också.

Det är en Lillebror !!! (v.20+2=138 dagar kvar!)
  • Nicke

Ja. Eller så blir det tvärt om.

En läkare kan ej heller förutse PSD om det är det man är orolig för. :)

getingmidja skrev 2006-12-18 21:51:18 följande:
    Är man nervöst lagd kan man nog bli än nervösare med ett andningslarm, det är min personliga åsikt.Har man haft komplikationer med bebisen kan jag förstå om man skaffar ett (på läkares inrådan), men annars tycker jag inte man ska behöva skaffa ett sånt.
  • Suskiv

Ett larm är bra om har ett barn som får apner, men det hjälper inte mot PSD eftersom bebisen tydligen först dör och sen slutar andas.

• Suskiv

Vi ska förörvigt inte ha nått och har inte haft till de andra heller. Larmet fungerar nämligen inte om man samsover med bebis.

• Mylla

Man kan nog bli nervösare, eller så blir man mycket lugnare, som jag blev. kändes bra att veta att om det händer så har jag möjligheten att göra allt för att min son ska överleva.

Ett hett tips är att ta noga reda på hur man ska agera om det skulle inträffa ett andningsuppehåll.  Vet man inte det så gör ju inte larmet all nytta. Det kan räcka med att helt enkelt väcka barnet vid en del andningsuppehåll, men kanske inte alla.

Ett annat tips är att aldrig rycka upp barnet ur sängen om det larmar, kolla andningen först. (stäng av tjutet allra först) Barnet kan ha börjat andas igen av sig själv även om det var långt nog för att ge utslag. Såna korta uppehåll händer ju. Det är normalt. Och när dom blir större så kryper dom ju och lägger sig konstigt, då kan det larma falskt.

• Mylla
    Suskiv skrev 2006-12-18 22:09:29 följande:
    Ett larm är bra om har ett barn som får apner, men det hjälper inte mot PSD eftersom bebisen tydligen först dör och sen slutar andas.
    Tror jag inte ett dugg på.
Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?