Andningslarm - Bra eller onödigt?
Min bebis överlevde tack vare larmet .
Min bebis överlevde tack vare larmet .
Mirva . Gud vad jag beklagar det som hände er!!!!. Finns inget vettigt jag kan säga här. Kram kanske?.
Suskiv. Det beror på vilken form av PSD det handlar om. Jag tror att det finns olika varianter av PSD, att PSD är ett samlingsnamn på många oindentifierade anledningar till oväntad bebis död. Min son slutade andas först, sen damp saturationen och sist pulsen. Ibland kunde pulsen dimpa först och sen saturationen men han slutade andas först. Men ibland bukandades han utan syreombyte och det betöd ju att han varit utan syre lite längre än larmet registrerat.
Jag kan säga att andningslarmet kan vara en falsk trygghet om du inte vet hur man gör vid ett larm som visar sig vara äkta.
Man måste kunna HLR helst. Annars så tycker jag att larmet är viktigare än bilbarnstolen .
Pallas, en apnè är ett andningsstopp med pulsfall som klassas till förstadium till PSD. Det tror jag inte hörs och skulle ni nu höra att barnet kippar efter syre och är illblått så hade ni inte somnat om.
Kanske pratar du om vanliga andningsuppehåll som alla bebisar har i ca 10-13 sekunder?
Och trots det så får ni fortfarande ha barnet hemma utanför sjukhuset och utan larm. Konstigt. Men det är era barn och ni gör ju vad ni vill med dom .
Skönt . Sömnapneer eller?
Visst stämmer det att det är ovanligt med PSD men det handlar ändå om ca 30-40 till synes helt friska barn som dör. Kanske helt i onödan. Så många barn dör inte i trafiken per år men det är LAG på att bebisar/barn har bilstol. Det är LAG på att man ska ha brandlarm men hur många har du hört brinna inne då egentligen?., det är inte allt för ofta du hör om innebrända människor? men du hör väl ibland om döda bebisar?.
Egentligen fattar jag inte att sjukhusen och BVC/MVC avskyr larm som dom gör. Tokigt egentligen. Kanske för att dom tror att vi föräldrar är hysteriska och inte kan skilja på ett falsklarm och ett äkta larm?.
Jag tycker det är en självklarighet att ha larm, en sån billig liten försäkring och skulle det visa sig att det var det onödigaste köp ni någonsin gjort så är det ju bara bra.
Visst kan man jämföra bilbarnstolar och andningslarm ....se det går hur bra som helst.
Inget mordernt kollat larm falsklarmar mycket. Våra larm har aldrig falsklarmat.
Jag däremot har aldrig hört om någon som bränt sig inne....jo, på nyheterna. Men där har jag även hört om ovanligare grejor än så.
Men alla har rätt till sina åsiker. Nu har väl jag sagt min? .
Sov gott
"plötsligt händer det" ...hahaha.
Ja, faktiskt. Och ibland väldigt ofta. Tyvärr men vi fick chansen till att rädda lillpojken och klarade det. Jättebra.
På www.andningslarm.se kan du se olika typer av larm. Babysens har vi från sjukhuset och det är tom billigast . Det falsklarmade en gång och då låg lillkillen längst ner i fotändan och sensorplattan högst upp i huvudändan
. Och i den åldern borde ja lagt ut båda plattorna men hade bara en så det var säkert därför det larmade.
Ha det så bra. Lite info har du på Techno Medica AB, googla dig fram till deras sida. Där kan man även hyra larm för 350:- i ¨ånaden. Dom hyr ut Babyminder.
Miss starfield.
Jo visst kostar andningslarm men man kan handla ett begagnat från blocket.
Fast om jag kunde rädda min son för 1300:- så hade jag gjort det....kanske kostade babysens2 1700 .
Nej, absolut!. Känner du att det inte behövs så ska du inte heller köpa ett andningslarm. Du är INTE en sämre människa för det!!.
Kram och god jul!
Det kan ju vara en bra lösning om det är tomt i pluskan . Vad bra. Tack för länken gomamman
.