• Pallas

Andningslarm - Bra eller onödigt?

Det är säkert bra, men vi har valt att inte ha det. Detta för att det bara skulle göra oss nervösa.

• Pallas

Mirva: För min del har det att göra med den fruktansvärda tiden på neonatalen, alla larm och oron för vår alldeles för tidigt födda bebis.

• Pallas

Vi samsover och de gånger barnen haft apnéer har vi båda vaknat. Så jag litar på min kropps instinkter.

• Pallas

Löööv: Nej, jag pratar om riktiga apnéer, dock inte så att de var blåa. Det handlar inte heller om att höra att de har andningsstopp, det är en annan slags förbindelse som jag inte kan förklara. Vi kände att det var något fel och instinkterna tog över.

• Pallas

Mirva: Har jag sagt det? Jag har berättat hur det var för oss. Jag är hemskt ledsen att du miste din son, men du är inte den enda som förlorat barn. Jag har också gjort det och ser det som en del av livet. Jag har väl haft tur med de barn jag har i livet och är tacksam för det, men aldrig att jag skulle offra hela vår harmoniska tillvaro för att ta in något i mitt hem som skulle göra mig sjuk. Använd tio larm om du vill, men få mig inte att framstå som en dålig mamma för att jag inte gör det!

• Pallas

Mirva: För att på neonatalen fick vi inte styra alls, men hade vi fått det hade vi valt larm. På NEO. Hemma skulle det bara gjort mig sjuk av oro, därför valde vi bort det. Jag tycker bara du gör dig löjlig nu. Jag berättar om hur jag känner inför larm och du häcklar om bilstolar? Jag tycker det är ganska respektlöst om jag skall vara ärlig.

• Pallas

Mirva: Jag skrävlar inte om mina instinkter, jag berättar om hur det var för oss när våra barn fick långa apnéer.

• Pallas

Mirva: Förstår du inte att jag lever med vetskapen om att om vi inte hade vaknat så kunde de ha dött?

• Pallas

Mirva: Ja, vi måste alla göra våra bedömningar. Jag ber om ursäkt om jag sårat dig, det var absolut inte min mening. Det jag blir så trött på är att det så ofta antyds att man inte älskar barnen om man inte har larm, för om man gjorde det så skulle man göra verkligen allt som står i ens makt för att minimera varenda risk. Vi har som sagt valt bort larm, däremot har vi barnsäkrat spisen, ytterdörren, medicinskåpet, toaletterna osv. Helt enkelt för att våra barn är sådana personligheter att det behövs.

• Pallas

Mirva: Men det är väl inget konstigt att instinkter är olika starka hos människor? Du kan ju ha varit helt slut efter förlossningen och därför sovit ovanligt hårt? Hade du varit hemma och utvilad en vecka senare kanske du vaknat, ho vet? Men det tjänar ju ingenting att spekulera i det, du förlorade din son och jag är hemskt ledsen för det. Jag tycker inte att du skall hänga upp dig på mina instinkter, för jag har dem uppenbarligen. Det gör mig inte till en bättre mamma eller människa, bara att jag har haft turen att vakna och därför väljer bort larm eftersom jag inte känner mig trygg med det. Troligen hade vi använt larm om vi inte påverkats som vi gjorde på NEO.

Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?