• Mirva

Andningslarm - Bra eller onödigt?

getingmidja:
    att ett barn kommer att dö i psd går ej att förutse. Det kan hända vilket spädbarn som helst. Min son Marvin föddes med de bästa apgarvärden som går att få. Vi skulle sova några timmar på BB för att sedan gå hem. Jag kom aldrig hem med honom.
    Hade han haft ett andningslarm under madrassen hade han troligtvis levt i dag. Marvin skulle då varit ett år och sju månader nu.

Det ar cirka 30 spädbarn per år som dör i psd i Sverige.

• Mirva

Tack Löööv. Jo, alla ord är vettiga, även att du säger att du inte vet vad du ska säga.

Fint att du upplyser om att andningslarmet räddat ditt barn.

Kram!

• Mirva

Jag samsov med min son Marvin när han slutade att andas. Om jag lyckas att få ett syskon till Marvin har jag tänkt mig att kompromissa. Nämligen att ha en spjälsäng till barnet och ta bort ena långsidan och ställa spjälsängen intill min säng. Då blir det så nära samsovning det går att komma men att barnet ändå kan ha ett andningslarm under madrassen. Den såkallade riktiga samsovningen sparar jag till efter ettårsåldern.

• Mirva

För mig låter detta så konstigt med den där nervositeten med att ha andningslarm. Varför blir då inte föräldrar nervösa av att ha bilbarnstol, brandlarm och andra säkerhetslösningar?

• Mirva

Jaha, Pallas, så då är det något fel på min kropps instinkter? Jag som samsov och inte vaknade i tid. Då ska du inte ha några som helst skydd till dina barn om du har sådana instinkter.

• Mirva

Pallas, varför sjutton hade ni då larm på neonatalen om ni nu är så instinktiva? Jag ska då inte ha bilbarnstol för jag känner på mig om det ska hända en olycka.

• Mirva

Nä, nu får det vara nog! Jag har väl aldrig påstått att du är en dålig mamma. Men jag blir arg när du skrävlar om dina kroppsinstinkter, det framställer mig som en dålig mamma som inte vaknade i tid.

• Mirva

För det andra tänker jag inte ha tio larm. Spisskydd och annat liknande är jag ytterst tveksam till.

• Mirva

Vadå häcklar om bilbarnstolar, det är herre jösse mig samma sak. Ja, du skriver att du inte behöver larm för att du litar till dina instinkter. Det betyder att jag inte har några eftersom min son dog och inte vaknade.

Att du inte vill ha ett larm det är helt ok för mig. Men att prata om instinkter... Vem är det som gör sig löjlig här om inte du?

• Mirva

Ok Pallas, godtas. Jag tror visst att du alskar dina barn och det gör alla andra också. Det enda jag vill är att informera, så att det finns en hans att välja.

• Mirva

Det gick lite fort där... Ok Pallas, godtas. Jag tror visst att du älskar dina barn och det gör alla andra också som inte har larm. Det enda jag vill är att informera, så att det finns en chans att välja. Jag kunde inte ens göra ett val.

• Mirva

maadicken:
    Jag har mest hört positivt om andningslarmen. Av de som skrivit i min gb har en förälder haft problem med fellarm. Det kan ha att göra med för få sensorer om barnet är rörligt. Ni måste ju felrapportera andningslarmet, uppenbarligen är det något fel på det.

Om jag skaffar ett andningslarm är det inte för att känna trygghet. Jag vill bara att den lilla extra chansen ska finnas. Som Tipstjänst jämt och ständigt och till leda annonserar: "Plötsligt händer det!"

• Mirva

Javisst går det att jämföra olika typer av larm och säkerhetsanordningar.

• Mirva

Pallas, jag tror inte ett ögonblick på olika starka instinkter, att du skulle ha dem och andra inte. Vi som lever i ett högciviliserat samhälle har mindre barnadödlighet än länder där föräldrar lever närmre naturen. Och som sagt då skulle du inte behöva några säkerhetsanordningar eller larm alls, du skulle ju känna på dig allt som händer.

• Mirva

Tack Nilla85!

Mylla, det där som du skrev skriver jag helt under på. Att det minskar risken.

Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?