• Hemma

Kallrökt Lax ?

Börjar bli trött på det här "äta eller inte äta"....
    Är det skadligt att äta kallrökt lax? Det står inget om det på slv hemsida men däremot står det att man inte ska äta kallrökt kött eftersom det kan innehålla parasiter.
    Gravad lax vet jag att man inte ska äta men kallrökt? Någon som vet?

• Svar på tråden Kallrökt Lax ?
  • Sasson

Man ska inte äta nåt som är kallrökt, eftersom det ofta bara betyder att de sprutat in rökarom, och då är det alltså inte riktigt tillagat.

• Hemma

Åh nej, jag var jättesugen på det idag! Typiskt haha
    Jaha, då är man antagligen sugen på något salt så bacon får väl bli "stand in".

Tack för svaret!

• tinkerbell74

Det står på slv.se att

Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk.

Om bakterien får tillfälle att föröka sig, som i vakuumförpackad vara med flera veckors hållbarhet, kan halterna med tiden bli avsevärda om förvaringstemperaturen inte hålls vid den rekommenderade max +4°C. Observera att listeria inte störs av atmosfären i vakuumförpackningen. Vakuumförpackning används för att minska växt av "förskämningsbakterier" och därmed förlänga produktens hållbarhet. Nyrökt fisk är en betydligt säkrare produkt.

• kalinan

Svaret ovan har jag tolkat som att det är ok att äta även kallrökt lax om den bara är färsk från röken - då äter i alla fall jag! Listeria är inte farligt i små mängder, de tar immunförsvaret hand om.

• Titti och mini

Kalinan - listeria i små mängder är farlig för fostret, det är därför man ska undvika just när man är gravid. Kallrökt är tyvärr aldrig OK eftersom listeria inte dör då. Men visst, listeria är mkt ovanligt. Men de få fall jag har hört talas om är just vid fisk som inte är tillagad. En gravid kollega fick listeria av lax på midsommar. Hennes barn smittades dock inte eftersom hon, mamman, faktiskt fick symptom så man kunde sätta in medicin. Annars är det ju inte så vanligt att man får symptom.

• Evispevis

min BM sade att rökt lax var okej, dock ej gravad?

• Titti och mini

Enligt slv.se så kan man väl säga att dom inte direkt "förbjuder" kallrökt lax o är den helt nyrökt så är det nog OK. Är den dock vaccumpackad så ska man nog se upp eftersom listeria, om den finns där överhuvudtaget vill säga , förökar sig i förpackningen då.

• cosmopolitan

jag åt kallrökt lax när jag var i v 10-11 tror jag. jag visste inte att det kunde vara farligt

kan det ha påverkat barnet nu??? :(

• kalinan

Titti och mini: om du läser det som slv skriver (inklistrat av tinkerbell74) ser du att de inte avråder från färskrökt fisk. Det skulle de naturligtvis göra om minsta lilla listeriabacill vore farlig. Som jag har förstått det är det först när den fått chans att föröka sig som den blir farlig, som de flesta andra bakterier. (kolibakterier och streptokocker t.ex finns naturligt över allt och orsakar magsjuka och halsfluss först i större mängd). Jag vill inte vara envis och ska gärna ge mig om jag blir överbevisad, men som sagt, slv borde avrått helt och hållet från allt vad rökt fisk heter om det var så farligt.

• kalinan

Titti och mini: om du läser det som slv skriver (inklistrat av tinkerbell74) ser du att de inte avråder från färskrökt fisk. Det skulle de naturligtvis göra om minsta lilla listeriabacill vore farlig. Som jag har förstått det är det först när den fått chans att föröka sig som den blir farlig, som de flesta andra bakterier. (kolibakterier och streptokocker t.ex finns naturligt över allt och orsakar magsjuka och halsfluss först i större mängd). Jag vill inte vara envis och ska gärna ge mig om jag blir överbevisad, men som sagt, slv borde avrått helt och hållet från allt vad rökt fisk heter om det var så farligt.

• Sasson

Det är skillnad på kallrökt och varmrökt också, som jag har förstått det är varmrökt ok men att man inte ska äta nåt som är kallrökt. Varmrökt är ju upphettat, det är inte kallrökt. Som sagt, köpta kallrökta produkter innebär oftast att det är smaksatt med rökarom, och många kallrökta produkter är råa.

• Titti och mini

Ja du Kalina vi tolkar nog bara olika Vad jag vet så kan listeria finnas naturligt i maten o den dör bara vid högre temperaturer än 70 grader o därför så är kallrökning inte helt säkert även om det är nyrökt. Men visst dom avråder ju inte helt o listeria är ju trots allt mkt ovanligt. Men att små mängder skulle vara OK tror jag inte, men ska kolla upp det lite mer eftersom det är så många frågor om det

• Titti och mini

Hittade detta på smittskyddsinstitutet
    www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx

o man kan nog tolka sig till att nyrökt kallrökt lax faktisk är OK där fast samtidigt tillhör vi ju en av riskgrupperna, så jag skulle själv inte äta, även om den var helt nyrökt.

Men det var ju skönt att läsa att dom bara har ett fall per år numera

Svar på tråden Kallrökt Lax ?