Inlägg från: Titti och mini |Visa alla inlägg
  • Titti och mini

Kallrökt Lax ?

Kalinan - listeria i små mängder är farlig för fostret, det är därför man ska undvika just när man är gravid. Kallrökt är tyvärr aldrig OK eftersom listeria inte dör då. Men visst, listeria är mkt ovanligt. Men de få fall jag har hört talas om är just vid fisk som inte är tillagad. En gravid kollega fick listeria av lax på midsommar. Hennes barn smittades dock inte eftersom hon, mamman, faktiskt fick symptom så man kunde sätta in medicin. Annars är det ju inte så vanligt att man får symptom.

• Titti och mini

Enligt slv.se så kan man väl säga att dom inte direkt "förbjuder" kallrökt lax o är den helt nyrökt så är det nog OK. Är den dock vaccumpackad så ska man nog se upp eftersom listeria, om den finns där överhuvudtaget vill säga , förökar sig i förpackningen då.

• Titti och mini

Ja du Kalina vi tolkar nog bara olika Vad jag vet så kan listeria finnas naturligt i maten o den dör bara vid högre temperaturer än 70 grader o därför så är kallrökning inte helt säkert även om det är nyrökt. Men visst dom avråder ju inte helt o listeria är ju trots allt mkt ovanligt. Men att små mängder skulle vara OK tror jag inte, men ska kolla upp det lite mer eftersom det är så många frågor om det

• Titti och mini

Hittade detta på smittskyddsinstitutet
    www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx

o man kan nog tolka sig till att nyrökt kallrökt lax faktisk är OK där fast samtidigt tillhör vi ju en av riskgrupperna, så jag skulle själv inte äta, även om den var helt nyrökt.

Men det var ju skönt att läsa att dom bara har ett fall per år numera

Svar på tråden Kallrökt Lax ?