• snartfaster

När bytte munk namn?

När bytte munkar namn till Donuts? när jag var liten hette det i allafall munkar, men igår när jag var på affären såg jag att det stod donuts på hyllkanten framför munkarna och undrar när detta namnbyte skede? måste ha varit på sjuk när det ropades ut att munkar numera heter donuts, för jag hade missat det.

• Svar på tråden När bytte munk namn?
  • blonde redhead

Här heter det fortfarande munkar. Det är inget ordbyte i språket utan bara vad enskilda människor gör.

• blonde redhead

Fast jag tror att det nya namnet kom med det hiskiliga företaget Mc D, de kallar de enbart donuts

• Annabel

jag är uppväxt med att Muknar är en sak och donuts en annan. 
    Munkar är vitt skum med choklad på. (sambon kallar dem för mums-mums, chokladbollar mm) men för mig är detta munkar!!

Jag hade aldrig hört folk kalla donuts för nått annat än donuts - förrän jag träffade min sambo  *skratt* som kommer från mellan sverige.

• Annabel

för att inte skapa förvirring..hihi...
    med mellersta sverige menar jag (närke)

• Dinturiel

Kallar det fortfarande munk... en rund ring som är friterad och med socker på. Eller fylda, typ äppelmunkar.

Blond redhead: Visst är det dåligt av företag att anpassa sig. Vi stackars gräsrötter blir ju helt förvirrade

• laven

Jag tycker också att munkar är sådanadär chokladöverdragna skumbollar med rån i botten.

Visserligen hette nog donuts också munkar när jag var liten, men de var så ovanliga att jag knappt sett nån. Doughnuts/donuts har jag däremot sett gott om..... spec. på denna sidan Atlanten....

• Dinturiel

Åh va sugen jag blev på munkar nu...

• Annabel
    laven skrev 2006-12-20 18:12:24 följande:
    Jag tycker också att munkar är sådanadär chokladöverdragna skumbollar med rån i botten.Visserligen hette nog donuts också munkar när jag var liten, men de var så ovanliga att jag knappt sett nån. Doughnuts/donuts har jag däremot sett gott om..... spec. på denna sidan Atlanten....
    skönt å höra *skratt*
  • sommargravid

När jag flyttade till Göteborg så insåg jag att de inte har någon aning om vad en munk är, de tror att det är mums-mums!

Språkförvirringen är total.

Svar på tråden När bytte munk namn?