• snartfaster

När bytte munk namn?

När bytte munkar namn till Donuts? när jag var liten hette det i allafall munkar, men igår när jag var på affären såg jag att det stod donuts på hyllkanten framför munkarna och undrar när detta namnbyte skede? måste ha varit på sjuk när det ropades ut att munkar numera heter donuts, för jag hade missat det.

• Svar på tråden När bytte munk namn?
  • LAA

En italiensk bekant till familjen sade följande när min mamma hade gjort munkar (både ringar och fyllda): "men de där med hål kan inte vara munkar, det är nunnor!" (sagt italiensk accent). Så hemma hos oss skiljer vi sedan dess på munkar och nunnor.

• Nicke

Munk heter det vafan? Runda med hål i.
    Donut heter det i usa.

Aldrig hört munk nämnas i något annat sammanhang än i sådant.

• Nicke

Svenskt uppslagsordmunk munken munkar subst.
    manlig person som tillhör en klosterorden, klosterbroder

Engelsk översättningmonk

Svenskt uppslagsordmunk munken munkar subst.
    ett slags bakverk

Engelsk översättningdoughnut

Sammansättningar/avledningar äppelmunk---doughnut filled with apple preserve
  • Nicke

och så tar vi och söker på ordet "doughnut" så får vi fram exakt vad en "munk" är!
    Inte svårare än så:

images.google.se/images&ie=UTF-8&rls=GGGL,GGGL:2006-30,GGGL:sv&q=doughnut&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi

• JeckaH

Det här med munk är totalförvirrande här i Göteborg. När jag som skåning flyttade upp så fick jag snart lära mig att munk i Göteborg är vad vi i skåne kallar för gräddbulle (mumsmums-typ). Här heter vanliga hederliga munkar med hål i dognuts. Jag undrar vad Göteborgare kallade dognuts för innan engelskan tog över???????

• Nicke

och den jävla länken fungerade förstås inte.
    Gå in på Google.se, välj bildsök och skriv in doughnut.

Surprise!

• Nicke

Varför hålla på och krångla till det? En munk/doughnut är förstås samma sak!

• Mrs Smith

Heter det inte munk för att det liknar munkens (celibat mannens) frisyr?

Dvs munk är den med hål i och, det andra som också heter munk men är fylld kanske heter munk på grund av att man har andvänt sig av munksmet (flottyrsmet) när man gör dem?

• Nicke

Äh. Det är som sagt bara att slå upp "munk" i en ordlista.
    Typ här: lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Där ser man att munk är svenska för engelskans doughnut.

Sök efter doughnut på google. Även som bildsök så får ni svaret på vad en munk är.

• Mrs Moneybags

Det är så trist att allting ska byta till engelska ord! Är det inte donut så är det något annat grrrrrrrrrr

Och en munk är förstås det som man sjunger om i sången: jag vill ha munkar, munkar, munkar med hål i...

Svar på tråden När bytte munk namn?