• KMJ

Är min sambo alkoholist?? (långt)

Hej!

Min dotters pappa är alkoholist och vi lever i hop igen efter tre års separation.

Jag känner presis igen mig i det du beskriver. Så var det i början av vårat förhållande. Det tog lång tid för mig att inse att han faktist var alkoholist och både han och jag använde olika försvar till att det var ok för honom att dricka.

Jag tycker på din beskrivning att han faktist är alkoholist och förlänge sedan paserat att beskrivas som riskbrukare. Det var först när jag sa rent ut till min sambo att jag såg att han var alkoholist och inte ville leva med honom när han dricker, först då tog han tag i sig själv sökte behandling och är i dag nykter sedan ett år tillbaka, fast har tagit några återfall.

Det viktiga för dej tror jag är att söka någon du kan prata med och få stöd i från. Kanske någon nära vän eller någon proffesionel. Din kommun har alkohol och drogterapeuter som riktar in sig på anhöriga. Det är skönt att ha någon att bolla tankar med och att få kunskap om hur alkoholism som sjukdom funkar och hur det på verkar dej som anhörig.

Hoppas det går bra för dej.

Svar på tråden Är min sambo alkoholist?? (långt)