• Dino78

Hur mycket köttbullar går åt?

På julbordet i år blir det jag som får stå för köttbullarna. Och jag måste tydligen göra dom eftersom jag lägger inte ner lika mycekt pengar som de andra och måste då jobba mer (larv).
    Hur som helst så är vi 15 st, varav 2 är små barn. Men min dotter älskar köttbullar så hon kommer ju gluffsa som attan.
    Jag äter inte mycekt på julbordet utan bara skinka och köttbullar så jag käkar ju en hel del.
    Min moster sa att 1 kg skulle räcka gott och väl men jag vet inte, det låter så lite...men  2 kg färs låter så mycket...jag är askass på att höfta till det.
    Desutom hittar jag inga bra köttbullerecept, man vet ju inte om dom är goda. Och så vet jag itne om det ska vara nåt speciellt till just julen. Fanns en tråd förut med köttbulslrecept men hittar jag den? Näää:-/

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Hur mycket köttbullar går åt?
  • Helen72a

men gör på 2 kg & frys in det som blir över... jag vill inte att det ska bli tomt på faten när jag har gäster så jag gör alltid fööör mycké

• lövet2

Jag skulle göra på kanske 1,2 kg och frysa in. Sedan ta fram det mesta och värma till julbordet. Ser jag att det verkar bli för lite, så kan jag på 10 minuter i micron tina och värma resten.

Mitt recept:
    4 hg nötfärs
    3/4 dl ströbröd
    2 dl mjölk
    1 tsk potatismjöl
    2 tsk salt
    lökpulver, vitpeppar och svartpeppar efter tycke och smak (jag bara duttar dit "lagom")

Allt utom köttfärsen får stå och svälla i en kvart innan jag blandar i färsen. Steker 10-12 minuter.

• Dino78

Kruxet är ju att vi inte är här utan bortbjudna. Och dom har inte mycket plats i frysen. Jag nämnde att jag kudne ta med mig det som lev över hem men det var otrevligt. och det är det kankse men jag vil inte hushålla dom med köttbullar om jag´gör för många
    Enligt min moster så äter bara varje vuxen 3-4 st för det finns så mycekt annat men så lite äter ju ingen? Hur många köttbullar blir det ungefär på 1 kg?

Jag kommer nog göra dom redan på fredag och måste frysa in dom ändå...får ringa kusinen coh säga att hon får göra plats i frysen

DIF i själ och hjärta
  • Poffan

På Icas hemsida tror jag att de finns recept på julköttbllar, många har ju kryddpeppar i vid jul.

Gör på 2 kg och se hur mycke de blir oxå tar du me så mycke som du tror att de går åt.

• Miss Upsey Daisey

jag skulle göra på 2 kg för att vara på säkra sidan. Går ju att frysa in och ha senare som lunch eller middag..

• lillymore

jag skulle köpa ICAs färdiga och lägga i egna påsar så alla trodde att jag gjort dom *ler*

Jag är askass på köttbullar *s*

Men jag skulle nog se till att räkna på 4 bullar per skalle

• annca

15 pers... Hmmm... Min erfarenhet är att vuxna vid ett julbord äter högst 4 köttbullar, normalt, om man äter av allt annat också vill säga

4*15 = 60.
    Och så kanske nån inte tar så många ens, men lilltjejen glufsar i sig säg 8-10 och du likaså...

Gör en rejäl sats (~2kg färs) och plocka med ca 75 bullar. Frys resten hemma om det blir fler.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Hur mycket köttbullar går åt?