Skillnad på löjrom och stenbitsrom ?
Undrar vad skillanden är som smak osv.
Vilken passar bäst till kall sås ?
Undrar vad skillanden är som smak osv.
Vilken passar bäst till kall sås ?
bra fråga..!
är det inte typ bara storleken på rommen? eller jag vet inte?
Ingen aning..Men jag fick tips om att köpa stenbitsrom men sen finns det något som heter ju löjrom oxå..
Löjrom kommer från siklöjan. Den mesta löjrommen produceras i Bottenviken och i Sverige är Kalix löjrommens huvudleverantör. Löjrom framställs manuellt. Rommen tvättas, avvattnas och saltas lätt. Kallas även nordens röda guld. Anses finare än stenbitsrommen.
Stenbitsrom kommer från fiskarten sjurygg. Färgen på rommen är beigevit men den färgas antingen orangeröd eller svart. Den har en mild, lättsaltad smak.
Birgitta2
Du tog orden ur munnen på mig.
Sjurygg? Varför heter det stenbitsrom då? Jo stenbiten kallas hanen av fisken, honan kallas kvabbso. Stenbitsrom låter väl godare än sjuryggsrom.
varför inte kvabbsorom
i kall sås skulle jag föreslå mixkaviar eller stenbitsrom
löjrom är dyyyrt och ska njutas inte bara slängas ner i en sås där den inte kommer till sin rätt
vi äter löjrom med rostat bröd, hackad silverlök och creme fraiche
Ja det kan man fråga sig.
Det finns ju inte den stenbit som lagt ett romkorn under hela evolutionens historia. Det är liksom mot alla definitioner.
fast kvabbsorom låter riktigt läbbigt
sjurygg stämmer ju med utseendet på firren iallafall - de är ganska fula med alla ryggar
Det är nog därför det inte heter kvabbsorom också...
Namngivningen på fisk och fiskprodukter är, eller var förr iaf, helknasig. Nuförtiden får det inte heta haj om det inte är haj osv.
Löjrom är mycket godare! Däremot är skillnaden inte lika stor i smak mot sikrom, som inte är så dyr.
Skúlle också rekommendera att avnjuta löjrommen på ett annat sätt än i kall sås! Stenbitsrom (sjuryggsrom )går utmärkt till såser. Löjrom är en riktig delikatess, men dyr...