• Wilowa

Fick inte gå på toa i skolan

Jag har bara läst vad TS har skrivit och jag blir chockad!!! Jag jobbar själv som lärare i de åldrarna. Visst är det ett väldigt spring på toaletten av vissa barn och de kan komma och be om att få gå på toa vid "fel" tillfälle. Fast jag nekar aldrig ett nödigt barn att gå på toa. Är det olämpligt, brukar jag fråga om de kan hålla sig en liten stund. Kan de det så får de vänta tills lektionen är slut, genomgången är klar eller vad det nu är. Fast säger de att de inte kan hålla sig, så får de naturligtvis kila iväg. Då får jag vänta med det vi ska göra en liten stund. Skulle det dock ändå ske en olycka (har aldrig hänt mig på mina fyra år i yrket) skulle jag så diskret som möjligt ta hand om det. Var det så att barnet inte hade några extrakläder, ja då skulle jag lösa det också. Det finns ju kvarglömda kläder, kompisars extrakläder och i värsta fall skulle jag ha ringt föräldrarna och jag skulle även ringa fritids och fråga! ALDRIG skulle jag låta ett barn gå i nerkissade kläder! ALDRIG!!!

• Wilowa

Jag tycker nästan att du ska ta upp detta med övriga föräldrar. det har nog större effekt än om du pratar med rektorn och fröknarna. Fast försök att vara så saklig som möjligt, så det inte blir ett svallrigt svaller!

• Wilowa

Jag tycker att det är hemskt att den lagen behövs! För mig är det en självklarhet att ett barn får gå på toaletten om det behöver. Händer det ändå en olycka, så är det ju mitt ansvar som lärare att se till att förnedringen blir så liten som möjligt! Jag är chockad över att något liknade kan hända!

• Wilowa

Det är en sak att lärare missbedömde barnets behov av att gå på toaletten. Det är inte bra att ha en sådan regel, men det är i alla fall inte lika illa som att låta ett barn gå i nerkissade kläder! Med "fel" barn skulle detta kunda hända mig också. Oftast försöker man ju få barnen att känna efter om det verkligen är nödvändigt att gå just då. Speciellt om vi ska göra något som kräver att alla är där, då är det önskvärt från min sida att de väntar en liten stund om de kan. Om det då är "fel" barn så kanske inte de vågar säga att det är kris, fast jag har inte varit med om det än! Jag har nog ändå en mer tillåtande inställning än den här läraren. Fast när väl olyckan har hänt, så skulle jag ALDRIG låta ett barn gå i kissiga kläder! Då åker jag hellre och köper nya kläder åt barnet, om det inte går att lösa på något annat sätt!

Svar på tråden Fick inte gå på toa i skolan