• NoAngel

Ingen julklapp när jag är sjukskriven!

Jag har varit sjukskriven i över ett år (för utmattningsdeppression) men är ju fortfarande anställd på mitt gamla jobb..

Mina kollegor fick julklappar men inte jag!!
    När några klagat på detta till vår chef så fixade de en blommkorg till mig!

Kan säga att den åkte i soppnedkastet på stört..
    Skulle bara mått dåligt om jag sett blomman stå här hemma och blivit påmind om att de glömde/struntade i mig!

• Svar på tråden Ingen julklapp när jag är sjukskriven!
  • Koff

Men är det inte brukligt att man får julklappen på arbetstid? Skulle då chefen kommit hem till dig och lämnat den menar du?

Är det verkligen något att bli upprörd över? En liten julklapp?

• soraya

Jag tycker inte att det är så konstigt. Jag räknade inte med någon julklapp när jag var mammaledig, och skulle inte göra det om jag var sjukskriven heller.
    Speciellt inte om jag varit det så länge som ett år.
    Julklappen är ju ett litet "tack för det gångna året" - och om man inte varit där är det ju inte mycket att tacka för.

Synd att du slängde blommorna...

• Nightfall

Om dina arbetskamrater nu var snälla nog att påpeka att du inget fått, så de ordnar en annan julklapp till dig, varför slänger du den då? Lite respektlöst tycker jag.

• Beckah82

Trevlig chef...

Påminner om min svärmors chef.

Min svärmor är dagbarnvårdare (ja alltså dagmamma) och hennes chef har hand om 2 förskolor och 6 stycken dagbarnvårdare.

All personal som jobbar på förskolorna fick värsta fina julklapparna för flera hundra. Dagbarnvårdarena fick *trumvirvel* ett presentkort på behandling hos den kommunala arbetshälsan. Alltså typ Hälsovård för kommunens anställda. Den billigaste behandligen kostar runt 600 kronor så "julklappen" går inte att utnyttja utan att lägga till minst 500 själv...trevligt.

Dessutom ingår det att varje anställd ska ha friskvård för 300 per år. Tydligen har det blivit pengar över i den kassan i år för det var dessa pengar chefen använde att handla julklappar.

Det är alltså bara 6 stycken dagbarnvåradre, ändå kunde hon inte ta sig tid och ringa och säga god jul eller leverera "julklappen" personligen, nej, hon la alla kuvert på samlat ställe (öppna förskolan) så att damerna fick hämta julklappen själva...

Min sambo har en lika trevlig chef han. För 2 år sedan så fick de julbord...på en söndag! med arbetsdag efteråt. Gubbarna klagade och ville ha en fred eller lörd året efter, vilket chefen då lovade.

Året efter blev det inget julbord ALLS trots löfte eftersom chefen sa att man istället skulle åka på en konferens tillsammans i augusti. Helt utan jul blev det dock inte för sista dagen innan jul så bjöds alla gubbarn på en typ findus färdigrätt med julmat (en platslåda med vakuumförpackad "mat" nån liten skrämt prinskorv, ett par köttbullar osv att värma i micron. detta fick de alltså på lunchen sista dagen och sedan bara att jobba igen ordinarie arbetstid, inte ens en kvart tidigare fick de sluta. Chefen lovade dock att NÄSTA  år (som alltså är i år) så skulle det bli julbord på ferdag eller lördag.

Men! Sikken blåsning. För ca en månad-två månader sedan  sätter chefen upp en lapp i fikarummet:

JULBORD
    ...blir det inget i år

Istället träffas vi och går på teatermatiné
    Söndagen den X/X kl 14:00

Jaaa va glada alla blev... självklart vill gubbarna gå på teater en söndagseftermiddag istället för ett fett julbord en lördagkväll! Not...

Alla gubbarna har klagat och ingen ville följa med...toppen tänkte chefen...då blir det billigt.

Gubbarna har också meddelat att blir det vaccumförpackad lunch kommer ingen att äta det ändå. Så bra sa chefen då slipper jag fixa det.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Beckah82

Ts: Jag kan förstå att du kände dig bortglömd och utanför. trist men jag kan också förstå varför du inget fick. det är ju som någon skrev ett tack för det gångna året, men som sagt, jag fattar ändå att det kändes surt.

Däremot förstår jag inte alls hur du kunde kasta blommorna du sedan fick...det är ganska respektlöst och bortskämt..

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Åke Vilse

Har du någon kontakt med din chef under din sjukskrivning?

• NoAngel

Kanske kan tyckas att jag överreagerat.. men ska man få något så ska det ju vara "från hjärtat", inte för att kollegorna har tjatat..
    Mådde bara dåligt och ville inte alls ha blomman här inne!

Koff.. handlar ju inte bara om en utebliven julklapp för mig, det har varit så mycket annat! De åker land och rike runt för att lämna julklappar till arbetspartners m.m. från mitt jobb så själva överlämnandet är en bagatell för dem!

Åke Vilse.. jag har bara haft kontakt med min chef vid de obligatoriska rehab. mötena som FK har kallat till..

• Åke Vilse

Jo, men har du ex gjort spontana besök på ditt arbete? Har du ringt och pratat med din chef regelbundet osv?
    Har ni haft någon annan kontakt än hos FK?
    Chefen kanske tror att du inte vill?

Vi hade en kille som kräktes bara han såg företagsloggan på olika hus när han var ute och åkte bil och det var ett storföretag så det fanns gott om skyltar. Han hade inte uppskattat en present av företaget...

• CrazyOne

Varför ska du ha något?
    Du är ju hemma och sjuk, vad tillför du ditt jobb?

Då är det ju rätt att du inte får något.
    Det anser iaf jag.

Jobbar man inte så tycker jag inte heller att man ska komma på julbord och få presenter och dyl..

• Smajla

Det hade varit ett tecken på omtanke och mån om dig om de gett dig julklapp likadant som alla andra fick. Du är ju fortfarande anställd även om du är sjukskriven och behöver ju både stöd och uppmuntran. Tycker det var dålig stil av företaget.

//Smajla
  • buffybus

jag tycker att är man sjukskriven så ska man fan ha sin julklapp o man ska va bjuden på julbord för man är fortf ANSTÄLLD o det är det som gäller...min åsikt bara,..dum chef som "glömmer" dig...jag hade skämts om jag hade varit i hans sits...

lycka till med allt..och god jul

• Themis

CrazyOne: Det är ett sätt att se det som du skriver, men om en människa är sjukskriven och isolerad från sina arbetskamrater, tror du inte att det skulle hjälpa om man blev ihågkommen lite då och då?

Räknar hennes chef med att hon är borta för alltid, eller? Jag ställer mig ganska frågande till hur arbetsplatsen har det ordnat med rehabiliteringsplaner och annat om de inte visar mer intresse för en anställd som går hemma och mår dåligt. Vad jag vet skulle man under de omständigheterna ha kontakt med sin chef i alla fall en gång i månaden om det ska räknas som seriöst överhuvudtaget.

Svar på tråden Ingen julklapp när jag är sjukskriven!