Inlägg från: cåbra |Visa alla inlägg
  • cåbra

Kläder till hundar varför????

Som några redan påpekat, det finns VISSA raser som behöver täckas på något sätt när temperaturen ute är minusgrader. Dock är dessa raser väldigt få och de temperaturer vi normalt har här i landet drabbar dem inte på något riskfyllt sätt, det är mig veterligt i alla fall ännu inte riskfyllt att frysa när det är kallt. Dessutom är det djur det handlar om ifall någon inte begripit det ännu.
    Normalt sett så föds de ute, lever ute, och har aldrig hört talas om vare sig skor halsband eller klänningar/overaller.
    För allt vad jag vet så kan hundar ibland få problem med köld/salt-sprickor i tassarna och det löser jag personligen med hjälp av försvarets hudsalva. Har fungerat utmärkt hittills. Salt är numera inte ett så stort problem eftersom det inte används särskilt mycket, tack o lov.
    Min åsikt är att om man som hundägare anser att det är "viktigt för hunden" att den har kläder och skor för att "skydda sig mot väder" då har man inte köpt sig en hund för att man gillar hundar utan en pryl och ett pynt för att framhäva sig själv.

• cåbra

jeja: jag huttrar o fryser oxå när det är kallt

• cåbra

veronica....: Tja, jag har ju hår på kroppen, eller vad menar du?

• cåbra

Gos Mys: När och hur har de hundarna visat att de vill ha kläder?

• cåbra

babyblomma: du säger att vissa raser kräver att bli täckta på grund av oss människor, vilka då?

• cåbra

Glömde tillägga en viktig sak: varför måste dessa djur bli täckta av oss människor?

• cåbra

veronica......: Ditt svar är välkommet och så men jag ställde frågan till Ts och vill gärna ha det svaret, ok?

• cåbra

Gos Mys inlägg 105: Din beskrivning av Oliwias beteénde är exakt detsamma som de flesta hundar visar när när man tar fram kopplet alternativt säger ska vi gå ut?
    Klart hon fryser när hon är ner-rakad, varför gör ni så?
    Att inte hunden gillar pälsvård tycker jag är en bedrövlig ursäkt.

• cåbra

Ming inlägg 111: Jag skulle mycket väl kunna tänka mig regnkläder på den gosiga Siberian Husky/Schäfer blandningen jag är delmatte i men inte sjutton för att han skall slippa frysa, för det gör han inte förrän helvetet fryser till is om ens då.
    Utan för att jag inte orkar torka torka allt underhår (ullen) fyra gånger om dagen. För min bekvämlighet alltså.

• cåbra

Lyndi: Boxer är min absoluta favorithund och eftersom du är ute på träningspass så utgår jag ifrån att du vet att detta är bland de starkaste och mest krävande hundarna. Har aldrig hört talas om att de skulle må dåligt av att komma från ett tränings pass in i en bil! Kall eller inte. Hundar är inte människor, snarare kan jag tänka mig att djuret får ett värmeöverslag av termotäcket i bilen.

• cåbra

babyblomma: Tråden ligger varken i humor eller i sandlådan så varför får jag svar = Goddag yxskaft?
    Jag är ju för sjutton MED dig i din Ts!!
    Fattar ingenting

• cåbra

Miafia.. + Gos Mys: Min åsikt är då att ni inte skaffat er hundar för att ha det som hundar är, nämligen djur.
    Ni har skaffat trevliga små accessoarer till till erat liv och ni gör om dom så som det passar er.

• cåbra

Gos Mys: så har äntligen intelligensen och klokheten fått tala.

• cåbra

Min boxer darrade oxå som ett asplöv, varje gång jag tog bort honom från "det roliga" Har själv alltid tolkat det som att ville vara med, hundspråk kallas det visst

• cåbra

Tjollabolla: hade inte läst ditt inlägg innan jag skrev mitt. Boxrar darrar som asplöv av alla upptänkliga anledningar. Men allra mest av upphetsning.
    Jag har aldrig sett en Boxer darra av köld, men jag har ju aldrig varit i mörkaste Norrland i typ 20-40 med någon heller så vad vet jag.
    Jag har däremot smörjt in otaliga hundtassar med salva för att skydda mot salt.

• cåbra

minus grader skall det givetvis stå.

• cåbra

Har aldrig hitintills varit med om att hundar gått i träning 6-7 gånger 40 minuter/ dag med människor på ryggen. Plus blivit handskade av lika många mer eller mindre vana ryttare och sedan blivit stallade i sin ouppvärmda box / stallplats. De flesta som har med hästar att göra vet att hästar är synnerligen ömtåliga ( såvida de inte tillhör vissa raser förstås....)
    Sedan när i denna tråd blev en hund likställd med en häst?
    Och när sa jag täcke?
    Till nöds kan jag tänka mig att skaffa ben och rygg täckande regn (REGN) kläder, bara för att jag blir så jä*la trött på att ta bort all skit

• cåbra

Din undertext säger väl det mesta Ming,
    Jag har slösat tillräckligt med tid.

Svar på tråden Kläder till hundar varför????