cåbra skrev 2006-12-26 01:29:23 följande:
Har aldrig hitintills varit med om att hundar gått i träning 6-7 gånger 40 minuter/ dag med människor på ryggen. Plus blivit handskade av lika många mer eller mindre vana ryttare och sedan blivit stallade i sin ouppvärmda box / stallplats. De flesta som har med hästar att göra vet att hästar är synnerligen ömtåliga ( såvida de inte tillhör vissa raser förstås....) Sedan när i denna tråd blev en hund likställd med en häst?Och när sa jag täcke? Till nöds kan jag tänka mig att skaffa ben och rygg täckande regn (REGN) kläder, bara för att jag blir så jä*la trött på att ta bort all skit
Vill bara påpeka att jag inte riktade det om hästar mot just dig personligen, jag gjorde ju ett nytt stycke för att separera det stycket med det som faktiskt riktades mot dig. Bara så du förstår, eftersom du verkar tro att jag skrev det till just dig (så nej, jag har inte skrivit något om att just du har pratat om täcken på hästar).
Till saken. Nej, hundar har inga människor på ryggen, men de tränas ju också hårt ibland, beroende på hur villig ägaren är att tillfredställa hundens aktivitetsbehov.
Hundar och hästar är inte likställda, men då en del i tråden skriver liknande "alla hundar har ju päls, klart att de inte fryser", så undrar jag om det gäller alla pälsdjur, eller om det bara är hunden som inte fryser eftersom den har päls? Och vilka som handskas med hästen har väl ingenting med hur stort behov hästen är av värme.
Dessutom är ju täcke på häst just en form av klädesplagg, precis som täcken och tröjor på hundar. Förstår fortfarande inte varför hästar skulle ha större behov av värme än hundar, och varför det skulle vara mer "moraliskt" acceptabelt? Men du verkar veta varför, så du får gärna förklara det för mig.