Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Ang flickor och pojkar?

min 3-åriga flicka är inte speciellt "flickig" heller så jag undrar också när det ska slå igenom

Min 1-åriga pojke visar många väldigt könsstereotypa egenskaper men å andra sidan... så har han väldigt många icke-stereotypa egenskaper också. Så ja.... man ser nog det man vill se!

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • uniMog

Jag köper de kläder jag gillar oavsett avdelning på klädaffären och får jag typiska flick/pojkkläder så använder jag det mesta. Jag är ekonomisk nog att anse att får jag 2 kassar kläder till Nina så kan jag istället spara 1000 kr till henne så då får mina ideologiska värderingar stå tillbaka.

KÖPER jag kläder köper jag däremot mer tuffa kläder till henne eftersom jag tycker det passar hennes personlighet (hon ÄR inte en sockersöt docka). Morgan passar skitbra i cerise och rött och får därför mycket sånt. Dessutom är han mer gullegull och Nina mer fart och fläkt.

• uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-22 18:48:49 följande:
    Pallas .. Men om man vänder på de hela då?Om dina barn får lära sig att alla barn oavett kön ska ha villka kläder dom vill och använda sig av alla färger .. då lär du isf dina barn att det är fel och onaturligt att ha pojk och flick kläder på sig..Då är det kanske så att dina barn mobbar våra barn, våra barn där vi anser att det faktist finns pojk och flick kläder?!
    Jag lär mina barn att alla individer är ok oavsett kläder, intressen, utseende etc. Ingenstans lär jag honom att "pelle är dum för pelle har pojkkläder".
  • uniMog
    qaz skrev 2006-12-26 15:52:35 följande:
    inte sätter jag på mina killar rosa kläder(om de inte har önskat sig nått sånt).inte köper jag dockor till dom heller.tjejerna har mycket rosa,men även blåa o svarta kläder.inte vill de ha bilbanor o dylikt heller i present.det är så mycket fjant tjafs om detta nuförtiden tycker jag.
    Tänk det håller jag verkligen med om. Fjant och tjafs är precis rätt ord. Resten av ditt inlägg däremot håller jag INTE med om.
  • uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-27 09:02:35 följande:
    Usch ... Men de e ditt barn å ditt val.Du klär ditt barn som du vill å ja mina så som jag vill.Fast de e taskigt av dig att köpa flick kläder till din pojke!
    Varför taskigt? Vem bryr sig förutom du?
  • uniMog

TS, jag tror du missförstod mig

Jag undrade varför det skulle vara taskigt att klä en pojke i "flickkläder". Tror du en liten pojke bryr sig? Eller tror du att det är DU som bryr dig och gör det till en större sak än det är?

JAG älskar den här diskussionen och skriver frenetiskt i alla trådar jag hittar så nog bryr JAG mig allt

• uniMog

BigRed, en 10+ skulle jag inte "klä på" överhuvudtaget. De är stora nog att välja sina egna kläder. Men skulle min son vilja HA rosa och glitter så är det helt upp till honom.

• uniMog

BigRed, ja redan min dotter på 3 år har ju en viss smak vad gäller kläder och då köper jag ju självklart (för mig iaf?) den stilen och inte precis tvärtom. Jag blir lite förvånad att man anser att en 10+ inte skulle få bestämma kläder själv så länge de är praktiska och inte kostar skjortan.

• uniMog

Marcusem--osv..

Ja du skulle nog kräkas massor åt min son då Han passar skitbra i rosa och har mycket cerise i sin klädhög. Dottern ser blek och konstig ut i rosa och därför har hon inte mycket sånt.  Bikini sätter jag överhuvudtaget inte på små barn utan de har badbyxor båda två. Nina har en överdel som vi aldrig använder iof men den köptes eftersom byxan var söt. När hon blir större får hon välja själv och väljer säkert baddräkt eftersom alla andra har det. JAG kommer dock inte tvinga på henne det för jag tycker små barn kan ha bara byxa.
    Överhuvudtaget låter jag nog mina barn välja rätt mycket själva när de blir stora nog att uttrycka en åsikt.

Visst har alla en gräns. Jag sätter inte på Morgan klänning eftersom jag tycker det är onödigt men skulle han vilja ha den begränsar jag honom inte det minsta.

• uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 08:23:41 följande:
    Pejgan .. Du förstår väll att det är du som påverkat henne heeeeela hennes liv och att hennes smak är grundad på hur vida du påverkat henne så att hon gillar just den stilen :) *skratt*
    Tvivelaktigt eftersom hon inte har den stil jag skulle önska
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?