• Svar på tråden Stoppas från att vara pappa[Aftonbladet]
  • Tvillingfarsa
    K J N skrev 2006-12-25 22:21:18 följande:
    Hur menar du...?Om du ingår ett äktenskap med modern innan barnet är fött så kommer du automatiskt att bli registrerad som fader till barnet och därmed automatiskt bli vårdnadshavare om modern dör.
    Varför ska man mer eller mindre tvingas in i nånting som är kopplat med religion bara för att man ska få mer "skyddsnät"? Ska alltså folk som kanske inte ens tror på religion behöva gifta sig?

Tycker bara begreppet skyddsnät i samband med vad som handlar om ens egen barn låter helt rubbat.

Giftermål eller ej så ska pappan ha lika mycket rätt till sitt barn.
    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • vkx

Finns ett mycket enklare sätt att lösa problemet på än vad K J N föreslår. Det är bara att ta faderskapserkännadet innan förlossningen. Jag är pappa till mitt barn med bf på fredag. Även juridiskt då alla papper redan är påskrivna på familjerätten.

• Tvillingfarsa
    vkx skrev 2006-12-27 13:44:29 följande:
    Finns ett mycket enklare sätt att lösa problemet på än vad K J N föreslår. Det är bara att ta faderskapserkännadet innan förlossningen. Jag är pappa till mitt barn med bf på fredag. Även juridiskt då alla papper redan är påskrivna på familjerätten.
    Så sant så, hade nog ordnat det också innan om det inte varit för att jag är lat.
    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • K J N

"Varför ska man mer eller mindre tvingas in i nånting som är kopplat med religion bara för att man ska få mer "skyddsnät"?"

Det går att ingå äktenskap borgligt..

"Giftermål eller ej så ska pappan ha lika mycket rätt till sitt barn."

Tssss...

Du har inget alls att säga till om ifall din kvinna vill abortera bort ditt barn..

• Benganfans

Även om du är gift så har du inte någon rättighet om din kvinna vill göra abort det är alltid kvinnas val ovavsett om man är gift eller inte

• K J N

"Även om du är gift så har du inte någon rättighet om din kvinna vill göra abort det är alltid kvinnas val ovavsett om man är gift eller inte"

Det är sant men som sagt - pappan har inte lika stor rätt till barnet som mamman har igenom hennes möjlighet att begå abort.

• Råger

Jag har gjort mitt faderskapserkännande fastän barnet inte är fött ännu. Vi valde att göra det pga såna här risker.

• Benganfans

Råger: Vi gjorde samma sak... sen kom det ca 1 och en halv vecka efter dottern var född pappaer på att jag var pappa

• vkx

Råger och Benganfans. Jag gjorde likadant. Vi skrev även papper på delad vårdnad. BF i morgon

• Anders80

Vet nån var man kan skriva på i förväg? Vore en bra sak att göra då behöver man inte oroa sig för att nåt liknande händer...

• Benganfans

Vi ringde familjerätten här i stan. prova ringa komunväxeln och säg att du vill erkänna faderskappet det var så jag fick kontakt med dem

• Råger

Anders80: Du skriver faderskapspapprena på Socialkontoret i din kommun.

Jag skrev på mina papper för 2 mån sen, barnet skulle ha kommit nu på juldagen, har dock ej kommit ännu, så jag hoppas att det kommer efternyår istället:)

• Benganfans

Råger: be henne knipa ihop=) jag frågade dom på bb om man kunde mixtra med tiden om det skiljde 5 min och dom sa att det gick....

• Råger

Jag bad barnmorskan ändra datumet i deras dator:) hon trodde dock inte att det skulle hjälpa

• Benganfans

Dom skrev på en lapp i förlossningsrumet för oss. den kan dom manipulera sen får dom vänta lite med att skriva in i datorn... när jag lästa pappren så tog det ca 3-4 timmar innan allat var inskrivet även födelse tiden

Svar på tråden Stoppas från att vara pappa[Aftonbladet]