• Sindylina

Dyslexi

Min dotter är 11 år o lider troligtvis av dyslexi. Har just blivit erbjuden en utredning privat, det kostar ca 7000,-.

Via skolan är kön ca 1-2 år lång.

Hur skulle ni göra? Spara ihop pengar till en utredning el vänta? Någon som har erfarenhet?
    Vad kan en utredning medföra som är positivt mer än att det står på pappret att hon har dyslexi?

• Svar på tråden Dyslexi
  • snusmumrik531

Idag är det svårt att få hjälp eller förståelse från skolan utan diagnos.

Min son har ADHD, jag eller min familj behöver egentligen ingen diagnos men sonens skola lyfter inte ett finger innan han får sin diagnos. Jag känner mig tvingad att ge min son en diagnos för att få den hjälp och extra förståelse som han kräver.

Går din dotter på en bra skola som kan tänkas ge resurser tills utr är klar? Om inte skulle jag spara ihop pengarna.

• Sindylina

Nej, skolan anser inte ha några möjligheter att ge min dotter några extra resurser.
    Jo, en timme i veckan får hon gå till en speciallärare tillsammans med några andra barn i klassen. Långt ifrån tillräckligt alltså.

Det blir nog till att spara ihop pengar...

• mariemamma

Gå den privata vägen. 1-2år är alldeles för viktig tid som går förlorad.
    Usch vad hemskt det är att det är så dåligt med resurser.

• sol1

tyvärr så handlar detta med diagnos om pengar skolan vill ha en "stämpel" på barnen att något är fel innan de kan ge någon resurs för allt handlar om att skolan vill ha extra pengar låter gymt men så ser verkligheten ut tyvärr.
    Min tanke går till att hon kanske behöver glasögon? hade själv det problemet min 8 åriga dotter lika så vi hade svårt i skolan ingen visste någonting alls min mamma tog mig till en optiker när jag var 12 där visa det sig att jag behövde glasögon för bokstäverna bara hoppade när jag försökte läsa. med min erfarenhet så tog jag även min dotter till optiker och ögonläkare då det visar sig att även hon behövde glasögon för att kunna se bokstäverna ordentligt allt har blivit mycket lättare för henne nu vi såg skillnad på bara en månad med glasögon.
    så gå till en optiker först tycker jag de besöket kostar ca 200 kr bara kan ju vara värt att kolla upp iallafall annars är det skolans skyldighet att testa henne och hjälpa henne till ett lättare lärande.

• Lizen1982

Gå den prevata vägen om det går tycker jag.
    Jag har själv dulexi och hade det jätte jobbigt i skolan. Jag har mycket av det också kan vara jobbigt.

Skolan har inte den hjälp som man behöver tyckte jag iallafall.

Lycka till !!

• Sindylina

Jag ska börja med att uppsöka en optiker, tack för tipset, sol1.

Sedan lutar det åt att vi går den privata vägen. Man kan tydligen få dela upp betalningen.

Men visst är det ruggigt att pengarna styr så mycket!

• Rix

Enligt skolans lagar ska alla barn som är i behov av extrastöd få det. Dom ska få det stödet dom behöver oavsett diagnos.
    Min 13 åring utreddes redan i 1an men fick då bara svaret att han hade konsentrationssvårigheter men när testet gjordes om fick han sin diagnos.
    Diagnosen blev: Grava läs och skrivsvårigheter av dyslektisk karaktär. Att skriva dyslexi hade ställt högre krav på hjälp man kan söka som tex bidrag till dator mm. Det kan vi inte söka idag vilket hade underlättat då han får läromedel som kemi och fysik på cdrom.
    Ställ krav på skolan, även bup gör såna utredningar.

• Sindylina

Hej Rix.

Ja, det är mycket pengar det handlar om o skolan har ju vissa skyldigheter vad jag förstår. Vi har best oss för att bearbeta skolan lite hårdare o se vad som händer.
    Man får inget gratis börjar jag lära mig.

Har hört av en annan mamma att utredningen ska vara gjord innan 4:de klass men det kanske är olika för olika kommuner.

Synd att ni inte kan ställa högre krav pga diagnosen på er son.

• sol1

bara att tjata på skolan om att barnet behöver mer hjälp och resurs gnäll å tjata direkt till rektorn funkar inte det så har ju rektorn också en chef i kommunhuset som man kan tjata å gnälla på ju mer man gnäller desto mer brukar hända trist bara att man måste ta till den metoden lycka till

• Rix

Det gäller att ha skinn på näsan för skolan är en tuff motståndare. Tyvärr är det sällan dom samarbetar utan tjat.
    Där barnen går i skolan idag är det så mycket bättre än när dom gick i Borås.

• Splach
    www.fmls.se föreningen med läs och skrivsvårigheter..

Jag har själv dyslexi, och jag vet hur svårt det kan vara!
    Du har rätt att kräva en utredning så fort som möjligt, får du inte det, kan du kontakta FMLS och få reda på mer av dom, själv gjorde jag min utredning privat, och vi betalade inget för den, jag gjorde den i Tandådalen, dit föreningen brukar samlas en gång om året, och informera om vad det innebär att ha dyslexi/läs och skrivsvårigheter, vad man har rätt till och inte rätt till mm..
    Detta är en väldigt bra kurs, och man får reda på väldigt mycket man inte viste, och får reda på sina rättigheter.

Jag har även gjort en till utredningn, denna gjorde jag via skolan tog ca 1 månad tills jag fick göra utredningen.

Mitt tips är att kontakta dom i FMLS och få reda på mer om dyslexi, och om hur ni ska gå till väga, dom hjälper er även att få eran utredning, för det är alltid bra o ha gjort en sådan utredning, och själv tycker jag nästan att den borde vara obligatorisk för det finns så mycket barn, som har dyslexi, men som enbart uppfattas som slö, lata, stökiga mm, men i själva verket är det mycket annat som ligger till grunden.
  • Sindylina

Tack för alla era svar.

Jag ska gå in o titta på FMLS:s hemsida.

Vi har bokat ett möte med rektorn idag. Vi får se vart det leder.
    Men visst är det tråkigt att man ska behöva tjata, bråka o tjafsa om allt.
    Jag har tyvärr inte skinn på näsan (har social fobi) vilket gör allt ännu jobbigare.

Svar på tråden Dyslexi