Inlägg från: Sindylina |Visa alla inlägg
  • Sindylina

Dyslexi

Min dotter är 11 år o lider troligtvis av dyslexi. Har just blivit erbjuden en utredning privat, det kostar ca 7000,-.

Via skolan är kön ca 1-2 år lång.

Hur skulle ni göra? Spara ihop pengar till en utredning el vänta? Någon som har erfarenhet?
    Vad kan en utredning medföra som är positivt mer än att det står på pappret att hon har dyslexi?

• Svar på tråden Dyslexi
  • Sindylina

Nej, skolan anser inte ha några möjligheter att ge min dotter några extra resurser.
    Jo, en timme i veckan får hon gå till en speciallärare tillsammans med några andra barn i klassen. Långt ifrån tillräckligt alltså.

Det blir nog till att spara ihop pengar...

• Sindylina

Jag ska börja med att uppsöka en optiker, tack för tipset, sol1.

Sedan lutar det åt att vi går den privata vägen. Man kan tydligen få dela upp betalningen.

Men visst är det ruggigt att pengarna styr så mycket!

• Sindylina

Hej Rix.

Ja, det är mycket pengar det handlar om o skolan har ju vissa skyldigheter vad jag förstår. Vi har best oss för att bearbeta skolan lite hårdare o se vad som händer.
    Man får inget gratis börjar jag lära mig.

Har hört av en annan mamma att utredningen ska vara gjord innan 4:de klass men det kanske är olika för olika kommuner.

Synd att ni inte kan ställa högre krav pga diagnosen på er son.

• Sindylina

Tack för alla era svar.

Jag ska gå in o titta på FMLS:s hemsida.

Vi har bokat ett möte med rektorn idag. Vi får se vart det leder.
    Men visst är det tråkigt att man ska behöva tjata, bråka o tjafsa om allt.
    Jag har tyvärr inte skinn på näsan (har social fobi) vilket gör allt ännu jobbigare.

Svar på tråden Dyslexi