Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Ni som har "smala" bebisar i 6-7 månaders åldern, hur är deras vikt/längd?

När Klara var 6 månade vägde hon 6730 och var 66.5 lång och vid 7 månader vägde hon 6910 och var 67 lång.
    Så hon väger lite mer än era bebisar men ändå lite i jämförelse med många andra, hon har också svårt att hålla kurvan.

Vi har också problemet, och har alltid haft, att Klara äter bara precis det hon vill. Det är stört omöjligt att truga i henne något mer!!

Hennes "matdagar" ser ut ungefär som följer

05-06. Välling i sängen (somnar om)

09-10. Gröt... en halv portion om jag har tur

13-14. Ersättning

17-18. ett par skedar barnmat. Ersättning
    (Somnar för natten vid 20 tiden)

21-22. Välling

Det här har varierat väldigt... ibland äter hon mer än gärna och ibland vill hon inte ha mat alls... Det enda som har bestått är en för liten viktökning

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Lalalong

maria81
    Mmm, det är lustigt hur det kan vara så.
    Jag har två kompisar som fick barn två-tre månader efter mig. Den ena fick 4 veckor för tidigt så bebisen vägde bara 3000 gram. Nu väger han mer än Klara! 2 månader yngre och vägde mindre vid födseln...
    Min andra kompis bebis vägde 2400 gram när hon föddes (inte för tidigt... bara liten). Hon är 3 månader yngre, vägde nästan ett kilo mindre än Klara när hon föddes och nu väger de i princip lika mycket. De har ju knappt hunnit börja smaka på mat och välling heller så detta har de lyckats med på bröstmjölk/ersättning.

Vi har fortfarande svårt att få i henne burkmat... hon tycker verkligen inte att det är gott verkar det som. Vi äter också så sällan mat som är lämplig att mixa till henne men häromdagen hade vi lite släkt på middag och då mixade jag kycklinggryta och ris till henne. Men det gick inte bättre det.
    Nu har hon dock fått upp ögonen för mariekex. Hon tycker om att själv sitta och pilla och stoppa i munnen. Det tragiska är ju att mariekex är väl inte så bra`? Mkt socker?
    Måste hitta vanlig, bra mat som är lätt att hålla och som "smälter" lätt i munnen om hn skulle få i sig en stor bit.

Jag har inte fått så mycket mer kommentarer än en fråga om hur ofta hon äter. Ja var fjärde timme dygnet runt svarade jag då (nu har hon ju nästan skippat ett nattmål helt men). Då tyckte de att jag skulle ge lite oftare. Försökte förklara att om jag ger oftare så äter hon mindre de ggr hon får så i slutändan har hon i alla fall inte ätit mer utan lika mycket! Och då ger jag hellre när hon är riktigt hungrig och inte småduttar.

Hur har det gått för er i julhelgen?

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
Svar på tråden Ni som har "smala" bebisar i 6-7 månaders åldern, hur är deras vikt/längd?