• maria81

Ni som har "smala" bebisar i 6-7 månaders åldern, hur är deras vikt/längd?

Min son hör till de bebisarna som varken är matglad eller har tid att äta. Det finns ju så mycket annat man kan göra!
    Överallt ser man runda goa barn och försöker verkligen få sin lille att lägga på sig lite, lite.

Vi var på BVC idag och vikten var 6870 gram och längden 67,5. Hon säger jämt att jag ska mata oftare och ge honom mellanmål mellan måltiderna men han är fullt nöjd med det lilla han får i sig och vill inte äta mer!
    Så här kan en dag se ut.

kl 6 amma en sida, kanske två
    kl 8 kanske äter lite mer bröstmjölk
    kl 11 har jag tur, en hel port gröt ibland bara nån sked
    kl 13-13.30 ammar  båda sidor
    kl 15 ammar kanske en sida
    kl 17 för det mesta en halv matburk (liten)
    kl 19 ammar ibland
    20-21 förhoppningsvis 1/2 port gröt

Sen snuttar han en hel del på nätterna då han ligger hos mig. Hur ser era dagar ut?

• Svar på tråden Ni som har "smala" bebisar i 6-7 månaders åldern, hur är deras vikt/längd?
  • Miss Upsey Daisey

när ellen var 6 månader vägde hon 6520 gram och var 67,5 lång

följer han sin kurva är det ju inga problem! tycker det är så tråkigt att många BVC tanter är "poliser"... finns inget rätt o fel så länge barnet mår bra!!! De äter när de är hungriga...

Ellen äter som en häst och är ändå "smal"

• maria81

Ja visst följer han sin kurva. Fattar inte heller varför de ska vara på mig, känns ju som att de tror att jag nekar honom mat... Jag tillsätter t om extra fett i måltiderna. Han är nöjd och glad.

I början gick båda kurvorna i stort sett rakt upp. När han föddes var han 46 cm å vägde 2925 g. Så jag tycker att han kommit ikapp bra. Får se vad de säger nästa vecka då vi ska väga igen.
    Skönt att hör att ni inte verkar ha samma problem med BVC tanter

• Miss Upsey Daisey

tycker inte du ska lyssna på henne...

min bvc tant är min "guru".. Hon är superbra och jag önskar att alla hade en som hon! Min amning lyckades inte fungera och hon sa bara att ja ja det är väl bra att hon äter ersättning osv..

låter som han tagit sig bra din son! Ellen var nästan lika liten när hon kom... 48 lång och 3120 gram.

Du kan ju inte mata om han ändå inte vill äta... det går ju inte att tvinga i dem mat... De har ju perioder också när de äter mer och vissa när de äter mindre..

Stå på dig! Du känner din son bäst!

• Ung Mamma91

7532 g 70 cm väger min minisessa. Min dotter är född i januari i år, är väääldigt liten för sin ålder.. Barn i samma ålder verkar vara minst 5-10 cm längre, väga runt 10-13 kg.

• alberta1

Min tre manaders flicka vager 4,5kg och ar 58cm. Alla verkar tycka att det ar 'for lite', ojar sig och ofta undrar folk om hon ater ordentligt. Hon foljer sin kurva, ar frisk och pigg - helammar och hon ater ca sju ganger om dagen (en gang per natt). Gar inte att jamfora med andra barn - en kompis tjej, fodd samma dag som min flicka ater 210 ml ersattning 5 gagner om dagen och vager redan 6.5kg.

• Lalalong

När Klara var 6 månade vägde hon 6730 och var 66.5 lång och vid 7 månader vägde hon 6910 och var 67 lång.
    Så hon väger lite mer än era bebisar men ändå lite i jämförelse med många andra, hon har också svårt att hålla kurvan.

Vi har också problemet, och har alltid haft, att Klara äter bara precis det hon vill. Det är stört omöjligt att truga i henne något mer!!

Hennes "matdagar" ser ut ungefär som följer

05-06. Välling i sängen (somnar om)

09-10. Gröt... en halv portion om jag har tur

13-14. Ersättning

17-18. ett par skedar barnmat. Ersättning
    (Somnar för natten vid 20 tiden)

21-22. Välling

Det här har varierat väldigt... ibland äter hon mer än gärna och ibland vill hon inte ha mat alls... Det enda som har bestått är en för liten viktökning

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • maria81

lalalong: Det låter ju nästan som om vi pratar om samma bebis  Har du fått några kommentarer på BVC?  
    idag har vi haft en bra mat-dag. Till lunch fick jag i honom nästan en portion med gröt och en halv dl ersättning, till middag åt han en halv stor burk med spagetti-köttfärssås och till kvällen en halv port gröt å över en dl med bröstmjölk
    Ska bli kul å se hur länge han sover i natt.

• Maggiepuh

Min son är dock 9.5 månader, men på 8 mån kontrollen var han 71 cm och vägde 8.5 kg. På 2 månader växte han 0.5 cm och gick upp 40 gram. Om han inte växt eller gått upp mer i vikt till 10 månaders kontrollen så ska han utredas om han inte är mjölkintolerant (de är vanligt att de inte växer som de ska om de är överkänsliga mot mjölk). På 4 månader har han gått ner 1.5 kurvor i den gula boken . Han äter ju jättebra så vi får se vad vågen visar den 15:e januari.

• maria81

maggiepuh: Håller tummarna för att julmaten ska ha satt sig runt sonens midja

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Lalalong

maria81
    Mmm, det är lustigt hur det kan vara så.
    Jag har två kompisar som fick barn två-tre månader efter mig. Den ena fick 4 veckor för tidigt så bebisen vägde bara 3000 gram. Nu väger han mer än Klara! 2 månader yngre och vägde mindre vid födseln...
    Min andra kompis bebis vägde 2400 gram när hon föddes (inte för tidigt... bara liten). Hon är 3 månader yngre, vägde nästan ett kilo mindre än Klara när hon föddes och nu väger de i princip lika mycket. De har ju knappt hunnit börja smaka på mat och välling heller så detta har de lyckats med på bröstmjölk/ersättning.

Vi har fortfarande svårt att få i henne burkmat... hon tycker verkligen inte att det är gott verkar det som. Vi äter också så sällan mat som är lämplig att mixa till henne men häromdagen hade vi lite släkt på middag och då mixade jag kycklinggryta och ris till henne. Men det gick inte bättre det.
    Nu har hon dock fått upp ögonen för mariekex. Hon tycker om att själv sitta och pilla och stoppa i munnen. Det tragiska är ju att mariekex är väl inte så bra`? Mkt socker?
    Måste hitta vanlig, bra mat som är lätt att hålla och som "smälter" lätt i munnen om hn skulle få i sig en stor bit.

Jag har inte fått så mycket mer kommentarer än en fråga om hur ofta hon äter. Ja var fjärde timme dygnet runt svarade jag då (nu har hon ju nästan skippat ett nattmål helt men). Då tyckte de att jag skulle ge lite oftare. Försökte förklara att om jag ger oftare så äter hon mindre de ggr hon får så i slutändan har hon i alla fall inte ätit mer utan lika mycket! Och då ger jag hellre när hon är riktigt hungrig och inte småduttar.

Hur har det gått för er i julhelgen?

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • LucBesson

Min lillkille har alltid varit lite mindre än alla andra,vid födseln var han 49lång och vägde 2912,låg ibland lite under kurvan och man fick påbackning av BVC
    Vid 6mån vägde han 7000 och var 42 lång,men jag tycker att så fort han började äta mer mat (gröt/pure) så stegra vikten.Fick även börja ge ersättning efter ammning och det hjälpte också till.
    Nu har jag slutat amma och han äter med god aptit.
    Det är tråkigt att BVC är så hårda med kurvan för det får en och känna sig jäkligt värdelös som mamma...
    Han är nu 7,5mån

• Stjärnstopp

Lyssna inte på dem!!!!!
    Jag har en dotter som idag är ett år o väger 7750g och har alltid legat på nedersta kurvan o turerna på B-kliniken har varit många eftersom BVC skickat dit mig.....och där undrar ALLA läkarna vad jag gör där?? Jag har en pigg o alert ettåring som utvecklas som hon ska, tom lite tidigare i utv än andra barn MEN hon är liten och det ska hon vara enligt läkarna! Jag o min sambo är ju inte heller så stora så konstigt vore det ju om hon skulle bli så stor...

Iallfall vid 6 månader vägde hon 5430g var 63,2 lång och hade ett huvudmått på 40,8

Vid födseln vägde hon 3000 o var 49 lång.

Dessa data har de aldrig på B-kliniken varit oroliga över, utan de tycker hon är helt perfekt. Hon är alltid pigg o glad, en annan sak vore det ju om hon var hängig o inte orkade leka eller inte utv som hon skulle.
    SÅ snälla du, att din bebis skulle vara liten kan man ju undra varifrån de får det ifrån??

Min dotter är heller inte speciellt matglad. Har under hela sin uppväxt gått upp sakta i vikt, i början gick hon upp ca 100 gram i veckan och nu ca 60-70 gram i veckan. Men det är normalt för henne och säkerligen är din bebis matvanor o viktuppgång normalt för honom!!!
    Hoppas att du kan slappna av o glädjas åt din fina pojk o inte gå o oroa dig, för BVC är experter på att oroa föräldrar i onödan!!!

Svar på tråden Ni som har "smala" bebisar i 6-7 månaders åldern, hur är deras vikt/längd?