• ConeVillage

Mat efter jobbet?

Vi har hamnat i en slentrian gällande mat efter jobbet.
    Några nya mattips?

Hur gör Ni när Ni kommer hem efter jobbet med middagen?
    Förbereder Ni maten kvällen innan?
    Har Ni storkok som Ni lever på i flera dar?

Vi känner oss stressade varje vardag när man trillar in med barnen 17.30 dagligen....

Lite recepttips eller annat hade suttit fint.

• Svar på tråden Mat efter jobbet?
  • Bajby

Storkok som går att frysa ned, som tex köttfärssås, kryttor.
    (dock inte bas-maten tex ris, potatis, pasta det gör jag efter jobbet)

• Bajby

Kryttor? *haha* Skriver som en kratta, grytor ska det såklart stå!

• Nyfiken gul

jag har alltid en skål med sallad i kylen som fylls på med jämna mellanrum - på så sätt har jag alltid fräsch sallad klar i kylen så slipper jag det problemet.

Oftast gör jag mat så det räcker flera dagar här hemma. Rester går ju dessutom att göra något annat med också... Köttfärssås behöver inte bli middag 3 dagar i rad  - kan ju tex bli köttfärspaj eller makaronilåda av det också...

jag förbereder nästan aldrig maten i förväg - däremot sitter vi o klurar på vad för mat vi ska laga dagen efter o om det är något i planeringen för dagen som gör att vi kanske måste tänka annorlunda, ska vi handla kanske, blir det mat senare osv...

sen då jag har en make som jobbar skift så är jag allti d noga med att alltid ha saker hemma som går att göra middag av på 5 röda sekunder... Har alltid färskvaror som grädde o creme fraiche, pasta, potatis, ris , konservburkar o sånt hemma.. Då är det bara att hacka en lök, öppna en burk tomatkross, krydda, koka pasta o sen är middagen klar...

o så tror jag på enkelhet!!!
    Man måste inte göra värsta middagen varje dag.....  det duger utmärkt med stekt potatis o varmkorv i micron till middag vissa dagar!

• ConeVillage

Alltså i teorin är vi jätteduktiga på att planera....
    Funkar oftast i ett par veckor, sen hamnar vi ner i en svacka igen då vi känner att vi är låsta på nåt sätt????

Ofta, eller nja...inte ofta. Men ibland blir det ju enkelt till barnen, typ korv med makaroner, eller potatismos med fiskpinnar. Men vi (vuxna) har ju ingen lust till den maten precis.
    (kanske är vi kräsna, jag vet inte?)

När vi gör köttfärs, blir det oftast i runda slängar 500g. som vi kör, som vi senare fryser in efter middagen.
    Men den blir liggandes i frysen jättelänge!

Men det känns som att vi jämt har basen: pasta, potatis eller ris.....
    Tröttnat på det helt enkelt!

• ConeVillage

Men att använda köttfärsen till pajer eller lådor var ingen dum idé!
    Tack för den!

• snillis

Couscous är ju super - tar ett par minuter att tillaga.
    Kan man ju ha vad som helst till.

Annars äter vi ofta pasta med tex kyckling, svamp, lök och stekta grönsaker.
    Tar ju inte längre tid att laga än vad det tar för pastan att koka.

• 969803

Jag brukar göra storkok på en del maträtter som jag sedan fryser ned. Så har jag det till dom dagarna då jag slutar sent.

Jag brukar göra storkok av:
    Köttfärssås
    korvstroganoff
    Lasagne
    chili con carne
    egna piroger
    Köttfärslimpa/pannbiffar
    kycklinggrytor

Annan snabbmat som jag lagar då tiden är knapp är:

*Lax el. fiskpinnar i ugn (där sköter den sig själv) m. potatis o färdigstuvad spenat el pulversås. Alt. ris.
    *Pulverfisksoppa som jag lägger ner lite torskfile i och lite ärter/majs el.annat gott.
    *omelett med burkmakrillfile i och annat gott.
    *ugnspannkaka (bryn bacon i ugnsformen)
    *och sedan tycker jag att potatisbullar,blodpudding,makaroner o köttbullar och sådan mat är bra då tiden är knapp.

Återkommer med fler tips om jag kommer på något,har själv lite idètorka.

• Nyfiken gul

men varför inte laga mat till barnen som även NI också kan äta?

barn tycker om mer mat än man tror faktiskt....

kanske ni skulle satsa på att göra matscheman??

På dagis o skola har man ju koll på vad dom får för lunch... då kan man ju göra lite kul menyer på middagarna..

bläddra även i en kokbok.... bara för att det är pannkakor behöver det inte alltid nödvändigtvis vara SAMMA pannkakor man serverar.... om du fattar min poäng...
    Alltså även om du lagar samma mat finns det ju mängder med variationer i både form, smak , kryddor o tillbehör som faktiskt kan räcka för att piffa upp det hela...

• ConeVillage

jo, barnen skäms inte....
    Vi gillar väldigt kryddig mat som även barnen har fått alla tider...
    & det älskar dom!

Men dottern börjar komma med önskemål nuförtiden som kretsar kring köttbullar jämt...

Matschema har.....
    men har inte kommit igång än i prkatiken??
    *hahahha*

Underbara tips i övrigt. Tack alla!

Tar gärna emot fler....

• Tös

Är ni superhungriga när ni kommer hem? Kanske ett mellis skulle vara läge så det inte blir panik med maten.

Svar på tråden Mat efter jobbet?