• ConeVillage

Mat efter jobbet?

Vi har hamnat i en slentrian gällande mat efter jobbet.
    Några nya mattips?

Hur gör Ni när Ni kommer hem efter jobbet med middagen?
    Förbereder Ni maten kvällen innan?
    Har Ni storkok som Ni lever på i flera dar?

Vi känner oss stressade varje vardag när man trillar in med barnen 17.30 dagligen....

Lite recepttips eller annat hade suttit fint.

• Svar på tråden Mat efter jobbet?
  • ConeVillage

det är mest barnen som är hungriga 5 minuter efter vi stapplat in....

Vi kan klara oss i 1 timma efter hemkomst!

• sötäpplet

Hur gamla är barnen?

Mina föräldrar började med matscheman för flera år sedan, när den yngsta var 11år (han fick givetvis en del hjälp av oss äldre). Då hade alla i familjen en matdag, en dag då man lagade kvällsmat och skötte disken till hela familjen. Det var ett bra sätt att komma igång.

Ett eller två år senare började vi med matveckor. Så sedan dess, och även nu när vi två som är äldst har flyttat hemifrån sen flera år så har de alla i familjen varsin vecka då de lagar mat.

Det gör minskar mina föräldrars arbetsbörda och det gör det roligare att laga mat, och det kommer in nya recept i familjen hela tiden.

• MajaLarsson

ge barnen en skål med gurk å morotsstavar å kanske minimajs så klarar dom sig till middan!

nåt som e gott å som går ganska fort är:
    tag nåt kött, fläskfilé är supermumma! (funkar även med annat såklart!)
    bryn köttet i ca 7 min ihop med en stor klick smör, 2tsk curry, 1tsk salt å 1tsk paprikapulver...helst under lock för då blir det mer vätska!
    häll sedan i ½ påse kina-mix (ris, ärter, paprika o majs) å låt koka i ytterligare 7- 10 min!
    klart!
    smaskigt å väldigt smakrikt!

annars kan du ta
    bacon lr kassler, stek ihop med lök..
    häll på matlagningsgrädde å på med svartpeppar!
    kan variera sig med paprika å svamp osv...
    servera till pasta

lr:
    strimla lövbiff, stek ihop med lök.
    häll på matlagningsgrädde å en liiiten klick senap! ev svartpeppar å salt!
    servera till pasta, förslagsvis icas tagliatelle med ägg!
    jättegott å smakar inte senap!

pulversoppa som du piffar till lite med grönsaker, korv osv

köttfärssås på burk å makaroner

matig omelett

• ConeVillage

Dottern är 3 & grabben är 2.

Riktigt sköna tips börjar trilla in....
    & worddokumentet är uppe!
    (stavarna med gurka & grejer kör jag redan imorgon)

Tack!

• Nyfiken gul

en annan dum fråga kanske...

men är det kanske läge att hjälpas åt med middagen? (jag sa ju att det var en dum fråga)

Är man fler i köket går det fortare också om alla hjälper till på något sätt...

Jag vet en familj i min bekantskapskrets som dukar middagsbordet innan dom åker till jobbet på morgonen + har potatiskastrullen skalad o klar på spisen..

+ att dom har diverse småsaker kopplade till timer... typ kaffebryggaren slår igång 15 min innan dom kommer hem osv...

Kanske lite grova förberedelser kan vara läge att införa eftersom ni ändå kommer hem lite sent?
    Det känns inte som att det är läge att börja göra kalops på 2 timmars koktid när ni kommer hem...

O så finns det ju massor av mat ni kan göra halvfärdigt som bara är att ställa på spisen o koka sås till när ni kommer hem!

• ConeVillage

(Nyfiken Gul)
    Det är väl oftast jag som står för matlagningen.....Hon påstår att hon inte kan laga mat?
    (men frugan dukar fram & plockar bort)

Som jag brukar skämta om i köket....
    Kocken diskar aldrig!

När det gäller din bekant & deras framförhållning låter väl extremt för min smak!
    (eller så är det jag som är lat?)

Jag är väl mest ute efter lite nytänkande...
    Har fastnat lite i pasta,potatis & ris träsket.

• Nyfiken gul

okej..

ska försöka lista lite här...

*använd er av rester - behöver inte vara avancerat. Lite överblivet kött o potatis blir utmärkt pyttipanna, köttfärssås kan bli en god paj, makaroner som blivit över kan med lätthet bli en god makaronilåda med lite korv/bacon/skinka och färska tomater + ost o äggstanning... osv...

*köttfärs är en bra grund för mängder med recept. Pannbiffar är gott o lätt att göra, hemlagade köttbullar är suveränt o går fort, gör kanske egna frikadeller? Egna hamburgare! Köttfärslimpa! Kålpudding! Chili con carne! Eller mängder av varianter av köttfärssåser

*om en veckomatsedel är svår att hålla - försök i alla fall att planera 2-3 dagar framåt så ni inte står i panik kl 18 på kvällen o ingen vet nånting om vad det blir för middag...

*om ris, pasta o potatis blir tjatigt... gör rena sallader att äta till maten! Kombinera med ett gott bröd då istället.

*Prova även det nya ibland... Couscous är supebra o gott att variera med. Finns även andra sorter att prova på.

*o så en till på samma tema.. Tänk lite annorlunda när det gäller ris, pasta o potatis.. Kanske fullkornspasta? äta pastaskruvar till köttfärssåsen? Fullkornsris? Göra risotto kanske istället för vanligt kokt ris? Hasselbackspotatis till hamburgarna? 

*soppor är underskattade!!

*nåt som vi gör ganska ofta hemma som är gott även för barnen - plockmat!! Inte bara tacos utan över huvud taget...
    Går sketafort att göra o duka fram - alla får något dom tycker om o man kan som vuxen få kasta upp en burk sill mitt i mörka februari o ungarna kan få frossa i köttbullar om dom så vill...
    vi har olika skålar med sallad o grönsaker, fräser upp lite bacon, kanske rester från gårdagen, steker lite varmkorvar, gör lite kalla såser, serverar tortillabröd till....

• MajaLarsson

paprika/chili kassler:
    Skär kassler i tärningar och lägg i ugnsfast form
    Häll över en burk creme fraiche med paprika-chilismak
    In i ugnen ca 200 grader ca 10 minuter
    Servera med ris eller potatis

tacopinnar:
    400 g nötfärs
    1 tsk salt
    1 msk tacokrydda
    1 dl Kelda lagalätt
    8 st tortilla bröd
    1 msk tomatsalsa på burk
    1 hackade grönsaker, t ex paprika, tomat, lök och sallad
    Gör så här
    Blanda färs, vitlök, salt, tacokrydda och gräddmjölk till en jämn smet.
    Forma färsen till avlånga bullar. Stek dem runt om i margarin i en stekpanna ca 5 min.
    Rulla in tacopinnar och de goda tillbehören i bröden.

varma mackor
    exempel på pålägg:
    skinka, tomat, ost, oregano
    överbliven färs, tomat/paprika, lökring, ost, oregano
    tonfisk, purjo, lite creme fraiche, curry, ost

hamburgare i börd (allt behöver ju inte va så avancerat jämt! )
    tillbehör:
    gurka
    tomat
    lök
    ketchup
    amerikansk dressing

fisk i foliepaket - klar när potatisen e klar!

• ConeVillage

Känner att jag är kass på "återvinning"
    Känner att jag är kass på planering....
    Vilket resulterar i "panik" runt 17.30 varje vardag. Men börjar tröttna kraftigt på detta nu!
    Fullkorn har vi alltid!! Mycket godare...

Men känner samtidigt att jag m å s t e ändra mitt beteende!

& du har nog pushat mig i rätt riktning!

Ligger nog mycket i mitt beteende känner jag.
    Tackar för tipsen om soppor!
    Blev jättesugen på att köra soppgrejer nu!

Matschemat jag gjorde, fungerade i sisådär 4 dagar...
    *hahah...

men imorgon är en ny dag & en ny kamp mot nytänkande & omtänkande!
    Tack!

• MajaLarsson

rösti å kassler - severas med nån kall sås lr pepparsås! eller varför inte ketchip om barnen så önskar?

tonfisksallad
    sallad på grillad kyckling

pastasåser: tomatsås, tonfisksås, vad som helst med paprika/chili creme fraiche...

osv osv osv...

• MajaLarsson

du kan laga soppor å frysa in!
    aldrig gjort det själv dock men man kan göra det!

• Nyfiken gul
    ConeVillage skrev 2006-12-28 22:24:12 följande:
    Känner att jag är kass på "återvinning"Känner att jag är kass på planering....Vilket resulterar i "panik" runt 17.30 varje vardag. Men börjar tröttna kraftigt på detta nu!Fullkorn har vi alltid!! Mycket godare...Men känner samtidigt att jag m å s t e ändra mitt beteende!& du har nog pushat mig i rätt riktning!Ligger nog mycket i mitt beteende känner jag.Tackar för tipsen om soppor!Blev jättesugen på att köra soppgrejer nu!Matschemat jag gjorde, fungerade i sisådär 4 dagar...*hahah...men imorgon är en ny dag & en ny kamp mot nytänkande & omtänkande!Tack!
    ähurm.. jag har jobbat som kock o älskar matlagning, planering o timing... det kanske märks här..*host host*

o har ju familj o jobb själv o vet hur det är att stå handfallen i köket när alla är FÖR hungriga för att vänta...

Sen tycker väl jag så här också... näringslära i all ära - men man dör inte av att äta varma mackor som middag ibland eller korv med bröd eller te o mackor....

jag tror många hakar upp sig på att det ska vara så krångligt o besvärligt i köket så man glömmer bort den lätta o enkla maten...
  • ConeVillage

Alltså må det låta pinsamt...

Men har också gått Restaurang utb. & dessutom jobbat som kock ett tag!
    Men ändå står man handfallen oftast.

Men det är som kompisen som är elektriker.
    Kablarna går rätt över golvet hemma hos honom!
    (man kanske är/blir hemmablind?)

Tack sessan85 & Nyfiken Gul.
    Känner att nya tips blir till verklighet framöver.
    Måste bara ändra beteendet så att det håller sig...
    (mycket av problematiken beror nog på det?)

• MajaLarsson

det ska nog gå bra ska du se!

jag har samma problem här hemma fast lite tvärtom - jag måste ändra min sambos beteende vad gäller mat! få honom att inse att man inte kan leva på mammascans å kungsörnens snabbmakaroner...
    går sakta men säker framåt!

• Mariekexet

när jag bodde i norge o jobbade som aupair och det var jätte hungigt så gjorde jag en sluring snabbt o gott=)
    stor vit sås sats o lägger i tärnad burkskinka och skivad purjolök,..och äter det med penne.,...gott med bara burk skinka med...
    nu efter det så har jag alltid en burk hemma ifall det är brist på tid el fantasi ;p

• MajaLarsson

mariekexet: smart idé! man kan ju variera smakerna i såsen oxå!
    ska inhandlas! *campingkänslorna kommer*

• Mariekexet

Sessan85
    ja du det finns endel variationer på den!

haha härligt med campingkänslor ;p

Svar på tråden Mat efter jobbet?